Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP87-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.03.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Emma Salomaa
- Kyösti Lassila
- Vastuuopettaja
- Kyösti Lassila
- Ryhmät
-
SXA23S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00EP87
Toteutuksella on 12 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 13.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ti 18.03.2025 klo 08:30 - 11:30 (3 t 0 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ti 18.03.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB0016
Työsali
MPB0015 Kädentaitojen työpaja |
To 20.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB6008
Oppimistila
|
Pe 21.03.2025 klo 08:30 - 15:00 (6 t 30 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB0016
Työsali
MPB0015 Kädentaitojen työpaja MPB0007 Muovityöpaja |
Ti 25.03.2025 klo 12:30 - 14:30 (2 t 0 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB6005
Oppimistila
|
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB0016
Työsali
MPB0015 Kädentaitojen työpaja MPB0007 Muovityöpaja |
Pe 28.03.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ma 31.03.2025 klo 08:30 - 13:00 (4 t 30 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB0016
Työsali
MPB0015 Kädentaitojen työpaja MPB0007 Muovityöpaja |
Ti 01.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPB0016
Työsali
MPB0015 Kädentaitojen työpaja MPB0007 Muovityöpaja |
To 03.04.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ruotsi / Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
MPA3007
Oppimistila
|
To 03.04.2025 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
Työelämän ruotsi ja jalkateräortoosien syventävä opinto SX00EP87-3003 |
Tavoitteet
Työelämän ruotsi 3 op
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti. Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnosta, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Opiskelja syventää asiakasosaamistaan jalkateräortoosien valmistuksessa.
Jalkateräortoosien syventävä opinto
Hän käyttää sujuvasti Cad/Cam-teknologiaa ortoosien valmistuksessa. Hän harjaantuu jalkateräortoosien palveluprosessissa. Hän syventää asiakasosaamistaan jalkateräortoosien valmistuksessa sekä arvioinnissa.
Sisältö
Työelämän ruotsin opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelma- tai suuntautumisvaihtoehtokohtaisesti. Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Kieli- ja viestintätaidon itse arviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
• Koulutus ja ura
• Alan organisaatioita, työympäristöjä, -tehtäviä, -prosesseja ja -välineitä
• Ammattialan tekstejä ja ammattiterminologian kartuttamista ja aktivoimista
• Ammattialan keskeisiä vuorovaikutustilanteita: yksilö- ja ryhmäviestintää
Jalkateräortoosien syventävä opinto
• 3D-teknologiaan perustuva ortoosien valmistus.
• Tuotteen valmistus ja palveluprosessit
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Ruotsi: lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan materiaali Moodlessa. Saatavilla kurssin alussa.
Jalkateräortoosien syventävä opinto: Opetusmateriaali aikaisemmasta toteutuksesta; Jalkaerän ortoosit.
Opetusmenetelmät
Jalkateräortoosien syventävä opinto:
Asiantuntija haastattelu
Asiakas-case; tukipohjallisarvio, mitanotto, tukipohjallisen valmistus, sovitus, luovutus ja jatko-ohjeet
Ruotsi:
Lähiopetus, aktivoivia harjoituksia, runsaasti harjoitusia pari- ja ryhmätyönä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: Suullinen tentti ja kirjallinen tentti kurssin lopussa. Kaksi tenttiuusintaa mahdollisia lukuvuoden 2025 aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi: lähiopetuksessa 80 % läsnäolo, lähiopetuksen lisäksi itseopiskelua kotitehtävien ja kertauksen muodossa. Opiskelijan työtä 3 x 27 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Pedagoginen päätös: Vaikka esitietovaatimuksen mukaisesti toteutus; SX00EP32 Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi puuttuu, ilmoittautuminen toteutukselle hyväksytään, jos muut esitietovaatimukset täyttyvät.
Tutkintovastaava Toni Nisula
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Työelämän ruotsi:
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Jalkateräortoosit
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- soveltaa alan tietoperustaa tilanteen mukaisesti
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- perustella toimintaa tutkitun tiedon ja selvitysten avulla
- etsiä tietoa ja perustella tietolähteiden käytön
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä toimeksiannon mukaan
- selvittää toiminnan lähtökohtia ja tarpeita
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- selvittää työtehtäviin liittyvät turvallisuusohjeet ja toimia niiden mukaisesti
- toimia ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
- suunnitella ja ohjata monialaisten ryhmien toimintaa
- viestiä ammattialan asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Työelämän ruotsi:
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Jalkateräortoosit
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä ja tutkimustietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tutkimustietoa ammatillisissatehtävissä
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä työtilanteissa
- toimia tilaaja- ja asiakaslähtöisesti ja yrittäjänä
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia työtehtävissä vastuullisesti turvallisuus huomioiden
- arvioida ammattieettistä toimintaa
- edustaa ammattialaansa monialaisissa ja kansainvälisissä ryhmissä ja projekteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työelämän ruotsi:
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Jalkateräortoosit
TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa alan tietoperustan hyvän hallinnan
- käyttää teorian ja ammattialan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
- luoda ja viestiä uutta tietoa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin ja ongelmiin
- soveltaa ammatillista osaamistaan uusissa tilanteissa
- ottaa vastuun ammatillisen prosessin kokonaisuudesta
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- kehittää yhteisön turvallisuutta ja vastuullisuutta
- soveltaa ammattieettisiä periaatteita eri tilanteissa
- johtaa henkilöiden/ryhmien ammatillista kehittymistä
- toimia tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Englanniksi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työelämän ruotsi:
Toinen kotimainen kieli: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Jalkateräortoosit
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- käyttää alan käsitteitä puutteellisesti
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- asiantuntijaksi riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu huolimattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jalkateräortoosien syventävä opinto: Kirjallinen raportti palautettu hyväksytysti.
Ruotsi: jatkuva arviointi, kurssin lopussa suullinen koe sekä kirjallinen lopputentti. Arviointiperusteet käydään läpi ensimmäisellä oppitunnilla.
Esitietovaatimukset
Tutkinto-opiskelijalta vaaditaan suoritusmerkintä seuraavilta opintojaksoilta:
- SX00EP25 Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1 ja fysiologia
- SX00EP27 Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet
- SX00EP30 Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, neuroanatomia ja -fysiologia
- SX00EQ75 Lääketieteellisen osaamisen perusteet apuvälinealalla
- SX00EQ76 Lääketieteellisen osaamisen syventäminen apuvälinealalla
-SX00EP32 Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi
- SX00EP35 Jalkaterän ortoosit