Siirry suoraan sisältöön

Terveysalan tutkimus- ja kehittämismenetelmien syventäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FK58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Iira Lankinen
  • Jukka Kesänen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää opiskelijan tutkimus- ja kehittämisprosessin osaamista osana alan tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija osaa valita ja perustella tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Opiskelija syventää osaamistaan systemaattisessa tiedonhakuprosessissa, aineiston laadun arvioinnissa ja analysoinnissa.
Opiskelija hallitsee hyvän tieteellisen käytännön, tutkimusetiikan ja tietosuojan periaatteet tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opiskelija syventää osaamistaan valitsemansa tutkimus- tai kehittämismenetelmän eri vaiheista.
Opiskelija syventää osaamistaan valitsemansa tutkimus- tai kehittämismenetelmän luotettavuuden arvioinnissa.
Opiskelija syventää osaamistaan toimia monialaisissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa ja projekteissa.
Opiskelija syventää osaamistaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvässä viestinnässä osana hyvää tieteellistä käytäntöä.

Sisältö

- Systemaattinen tiedonhakuprosessi, aineiston analysointi ja laadun arviointi
- Tutkimusetiikka ja tietosuoja
- Kirjallisuuskatsauksen toteutus ja tulosten raportointi, luotettavuuden arviointi
- Määrällisen tutkimuksen toteutus ja tulosten raportointi, luotettavuuden arviointi
- Laadullisen tutkimuksen toteutus ja tulosten raportointi, luotettavuuden arviointi
- Tutkimuksellisen kehittämistyön toteutus ja tulosten raportointi, luotettavuuden arviointi
- Kehittämishankkeet ja –projektit
- Asiantuntijaviestintä

Aika ja paikka

Webinaarit ja pienryhmätehtävien käsittelyt

Orientaatio: 27.8.2024 klo 16.00-17.30 (pakollinen kaikille) Jukka Kesänen ja Iira Lankinen

Systemaattinen tiedonhaku: Jukka Kesänen
webinaari (pakollinen kaikille) 28.8.2024 klo 16-17.30
pienryhmätehtävät (pakollinen kaikille) 11.9.2024 klo 16-19

Tutkimusetiikka ja tietosuoja: Iira Lankinen
webinaari (pakollinen kaikille) 11.9.2024 klo 14-15.30
pienryhmätehtävät (pakollinen kaikille) 25.9.2024 klo 16-19

Kirjallisuuskatsaus: Jukka Kesänen
webinaari (pakollinen kaikille) 25.9..2024 klo 14-15.30
pienryhmätehtävät 9.10.2024 klo 16-19

Tutkimuksellinen kehittämistyö: Jukka Kesänen
webinaari 9.10.2024 klo 14-15.30
pienryhmätehtävät 31.10.2024 klo 16-19

Määrällinen tutkimus: Iira Lankinen
webinaari 10.10. 2024 klo 16-17.30
pienryhmätehtävät 31.10.2024 klo 16-19

Laadullinen tutkimus: Iira Lankinen
webinaari 10.10.2024 klo 17.30-19.00
pienryhmätehtävät 5.11.2024 klo 16-19

Yhteenveto opintojaksosta: 6.11.2024 klo 14.30-16 Jukka Kesänen, Iira Lankinen

Oppimateriaalit

Alan ajankohtainen kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu opinnäytetyön tekemisen tueksi Terveyden osaamisalueen YAMK-opiskelijoille, jotka ovat käynnistäneet opinnäytetyöprosessinsa ja opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on valittu.

Opintojakson toteutus edellyttää mahdollisuutta osallistua webinaareihin, pienryhmätyöskentelyyn ja pienryhmätehtävien purkuun. Pienryhmät sopivat itse työskentelytavasta ja aikataulusta. Kullakin pienryhmällä on työskentelyaikaa noin 2 viikkoa/pienryhmätehtävä. Jokaiselle opiskelijalle tulee kolme pienryhmätehtävää.

Systemaattiseen tiedonhakuun sekä tutkimusetiikkaan ja tietosuojaan liittyvät webinaarit ja pienryhmätehtävät kuuluvat kaikille opiskelijoille.

Opiskelija valitsee yhden tutkimusmenetelmän (sama kuin oman opinnäytetyön tutkimusmenetelmä) ja osallistuu sen mukaiseen webinaariin, pienryhmätyöskentelyyn ja pienryhmätehtiävien purkuun . Opintojakson aikataulu löytyy ohesta.

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, joka palautetaan Moodleen viikkoa ennen orientaatiota (Moodle-alustan nimi ja kurssiavain ilmoitetaan myöhemmin).
Opiskelija laatii omasta opinnäytetyöstään ideapaperin (1 A4): Opinnäytetyön aihe, opinnäytetyön tarkoitus, tavoite, tutkimuskysymykset/-tehtävät/-ongelmat, opinnäytetyön tutkimusmenetelmä ja aineistonkeruumenetelmä sekä tutkimusjoukko/tiedonantajat. Ideapaperissa ei tarvitse olla lähdeviitteitä.

Verkko-opiskelu (Moodle):
Interaktiivinen kontaktiopetus verkossa
Pienryhmätyöskentely
Kirjallinen tehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuudessaan 135 tuntia ( 5op) opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso etenee seuraavien teemojen mukaisesti:

1. Systemaattinen tiedonhaku
2. Tutkimusetiikka ja tietosuoja
3. Tutkimusmenetelmät
3.1 Kirjallisuuskatsaus
3.2 Määrällinen tutkimus tai
3.3 Laadullinen tutkimus tai
3.4 Tutkimuksellinen kehittämistyö

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa osaavansa opintojakson perussisällön ja on suorittanut opintojakson oppimistehtävät kriteerien mukaisesti.

Hylätty: Opiskelija ei osoita osaamistaan opintojakson perussisällössä eikä ole suorittanut opintojakson oppimistehtäviä kriteerien mukaisesti.