Siirry suoraan sisältöön

Metodologia ja tutkimusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EB94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 05.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Säteri
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ohjataan arkiajattelusta tieteelliseen ajatteluun metodien ja tutkimusstrategioiden kautta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tieteellisen tutkimustyön työkaluja ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessissa.
Hän osaa tieteellisen työskentelyn ja laadullisen tutkimusprosessin ja osaa valita oikeat tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sekä opinnäytetyöprosessin metodologiset että projektiviestinnän vaatimukset.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman, viitata käytettyihin lähteisiin, tuntee kirjoitusprosessin. Opiskelija osaa argumentoida ja perustella valintojaan ja hallitsee opinnäytetyön raportoinnin. Hän tuntee tutkimus- ja kehitysviestinnän eettiset vaatimukset.

Sisältö

Perehdytään tutkimustoiminnan perusteisiin opinnäytetyöprosessissa. Opinnäytetyön metodologian perusteet: tieteellisen työskentelyn pääperiaatteet, laadullisen tutkimuksen prosessi.
Hankkeisiin ja opinnäytetyöprosessiin liittyvä raportointi suullisesti ja kirjallisesti: projektiviestintä, opinnäytetyötekstin laatiminen, englanninkielisen abstraktin laatiminen, lähteiden käyttö, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot, argumentointi ja perustelu, tutkimus- ja kehitystoiminnan tekstit.
· Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
· Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.