Terveyden edistäminen (verkkototeutus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DZ91-3030
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2024 - 18.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 135
- Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maria Kauppinen
- Tiina Ahti
- Merja Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Merja Lahdenperä
- Ryhmät
-
SXO23K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, verkkopainotteinen
-
SXL23K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO23K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXO23K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
-
SXK22K2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00DZ91
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen, prevention ja promootion, lähtökohdat ja periaatteet
- ymmärtää kansanterveyteen yhteydessä olevat tekijät (terveyden determinantit)
- osaa seurata suomalaisen väestön terveydentilaa ja tunnistaa siinä tapahtuvia muutoksia
- ymmärtää yhteisön terveyteen yhteydessä olevia tekijöitä ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa työssään terveyttä edistävää työotetta; terveystottumusten puheeksi ottaminen, terveysmuutoksessa tukeminen, motivoiva ja ratkaisukeskeinen työote
- osaa noudattaa eettisiä periaatteita terveyden edistämisessä
- osaa perustaa toimintansa rokottamisen tietoperustaan, hallitsee rokotustaidot teoriassa ja suhtautuu myönteisesti rokottamiseen
Sisältö
- terveyden edistäminen sen lähtökohdat ja periaatteet; preventio ja promootio
- kansanterveys ja elintapojen yhteydet terveyteen
- elintapojen riskikäyttäytymisen ja tapaturmariskien ehkäisy
- varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
- elintapojen puheeksi ottaminen ja elintapamuutoksessa tukeminen
- terveyttä edistävä ohjaus
- terveyden edistämisen etiikka
- yhteisön terveyden kehittäminen
- rokotusosaamisen perusteet, sisältää sisällön yleisvaarallisten tartuntatautien torjunta
Aika ja paikka
Kaikki opintojakson suoritusohjeet löytyvät Moodlesta.
Opintojakson orientaatio on katsottavissa videotallenteena Moodlessa.
Rokotusosaamisen perusteet (2 op), Suoritetaan erillisenä Moodlessa kerrottuna aikana.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle-työtilassa.
Savola & Koskinen-Ollonqvist. 2005. Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä.
THL:n verkkosivustot
Terveysportin materiaaleja
Ruokaviraston terveyttä edistävä ruokavalio -sivusto
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Terveyden edistämisen opiskelua verkossa. Erilaisia tehtäviä ja harjoituksia.
Yksilötentti: Rokotusosaaminen
Kansainvälisyys
Englanninkielisiä artikkeleita, videoita ja podcasteja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Terveyden edistäminen (HyMy-kylä toteutus)
Health Promotion (in English)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 X 27 h = 135 h, josta 3 op Terveyden edistäminen
Rokotusosaamisen perusteet (2 op = 54 h)
Itsenäistä verkko- ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä 135 h
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 3 op
Rokotusosaaminen 2 op (Portfolio 1 op, Moodle tentti 1 op)
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksolla kirjautumalla Moodle-toteutukselle ja palauttamalla ensimmäisen tehtävän Moodleen viimeistään 2.9.2024, jotta hänen katsotaan aloittaneen opinnot ja olevan mukana toteutuksella (opiskelija poistetaan toteutukselta, ellei opintoja ole aloitettu). Jos teet pelkästään rokotusosaamisen perusteet -osion, ilmoita siitä erikseen opintojakson vastaavalle opettajalle viimeistään 2.9.2024.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Rokotusosaamisen portfoliot tehdään pienryhmissä eikä yksilöllisesti tehtyjä portfolioita oteta arvioitaviksi.
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty / Hylätty.
Kun alla luetellut asiat toteutuvat, on koko opintojakso suoritettu numeraalisesti vähintään tasolla T3 ja hyväksytty:
- Tehtävät on palautettu/tehty opintojaksolle määriteltynä suoritusaikana
- Terveyden edistämisen Moodle-alustan tehtävät on tehty vähintään tasolla H3 (tarkemmat H3 kriteerit alla)
- Rokotusosaamisen portfolio (pari- tai ryhmätyö) sekä yksilötentti hyväksytty.
Arviointi perustuu seuraaviin kriteereihin (Hyvä 3):
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia opintojaksolla opittuun teoriatietoon perustuen
- toimii alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Harjoitustehtävien, opinnäytetöiden ja muiden valmiiden opintosuoritusten tai aineistojen kopiointi omiksi opintosuorituksiksi on kielletty. Opintosuoritus hylätään, mikäli opiskelijan katsotaan syyllistyneen vilppiin. Vilppiepäilyjen tarkempi käsittelymenettely kuvataan Metropolian tutkintolautakunnan kurinpidollisten asioiden käsittelyohjeessa. Metropoliassa sovelletaan lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä.