Siirry suoraan sisältöön

Erotusdiagnostiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00FA51-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kaisa Hartikainen
  • Jonna Heimonen

Vastuuopettaja

Kaisa Hartikainen

Ryhmät

  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää erotusdiagnostiikan merkityksen osana osteopaattista kliinistä päättelyprosessia. Opiskelija osaa suorittaa ja tulkita erotusdiagnostisia testejä ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden. Opiskelija ymmärtää patologisten ja traumaattisten tilojen asettamat rajoitukset osteopaattiselle hoidolle ja oppii tunnistamaan niitä osana haastattelu- ja tutkimisrutiiniaan. Opiskelija tunnistaa neuraalikudosperäisen ja viskerogeenisen kivun ja ymmärtää näiden asettamat rajoitukset osteopaattiselle hoidolle. Opiskelija osaa suorittaa neuraalikudoksen testit ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden.

Ortopedia: 1 op: Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä perustiedot ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavista yleisimmistä sairauksista/vammoista. Opiskelija osaa kuvailla ortopedisten sairauksien patofysiologiaa, sairauksien oireita, tutkimusmenetelmiä, operatiiviset hoitomenetelmät sekä kuntoutukseen.

Traumatologia: 1 op:Opiskelija tunnistaa ja kuvailee traumat, jotka eivät kuulu osteopaattisen hoidon piiriin. Opiskelija osaa selittää toimenpiteet, jotka ovat tarpeellisia tai välttämättömiä ennen osteopaattisen hoidon aloittamista. Opiskelija tunnistaa loukkaantumiset, jotka vaativat välitöntä tai kiireellistä hoitoa ja osaa laatia asianmukaisen saatteen traumatologista hoitoa tarvitsevalle potilaalle. Opiskelija osaa selittää traumatologian terapeuttiset menetelmät.

Sisältö

Kliinisen päättelyprosessin vaiheet
Punaiset ja keltaiset liput
Raajojen ja vartalon yleisimpien kiputilojen aiheuttajat, oireet ja löydökset
Raajojen nivelten kliininen tutkiminen, ortopediset testit ja erotusdiagnostiikka
Viskerogeeninen kipu, syntymekanismi ja oirekuva
Neuraalikudokseen kohdistuvat testit

Ortopedia: 1 op:
- Murtumat ja murtumien hoito
- Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito.

Traumatologia: 1 op:
- Radiologiset tutkimukset, ultraäänitutkimukset, erikoislääkärin konsultaatio, yleisimmät lääkkeet, psykoterapeuttiset tekniikat, immobilisaatiotekniikat.

Aika ja paikka

Toteutuu 1. ja 2.periodin aikana.
Kaisan osuus Moodlessa ja lähitoteutuksena

Oppimateriaalit

Magee: Orthopedic Physical Assessment, 5th edition tai 6th edition
John Heick & Catherine C. Goodman & Rolando T. Lazaro: Differential Diagnosis for Physical Therapists 6th edition (myös vanhemmat painokset käyvät)

Opetusmenetelmät

lähiopetus
aktivoiva luento
ohjattu käytännön harjoittelu
pienryhmäkeskustelut
yhteistoiminnallinen oppiminen
oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teoria/käytännnön tentti 5.4.2024
1. uusinta 23.4.2024
2. uusinta 7.5.2024

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaisan osuuden resurssit: 3 op = 3x27h=81h opiskelijan työtä
Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä, joka tarkoittaa, että opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja esimerkkitapauksen kautta sekä tekee oppimistehtäviä.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Käytännön opetuksessa läsnäolovelvoite on vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön tenttiin.

Kaikki opintojakson tehtävien ehdoton palautuksen takaraja on 1.5.2024, jonka jälkeen palautuneita suorituksia ei arvioida ja opiskelija osallistuu opintojaksolle uudelleen seuraavan toteutuksen yhteydessä. Palautettuja oppimistehtäviä ei voi korottaa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tuottavien kielimallien käyttö ja dokumentointi ohjeistetaan kussakin opintojakson tehtävässä erikseen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön Tentti, 50 % läpäisy, numeerinen arvio
Teoriatentti, 50% läpäisy, numeerinen arvio
Oppimistehtävät, arviointi hyväksytty/täydennettävä

Esitietovaatimukset

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia osteopatiassa, Osteopaattinen tutkiminen ja hoitoosaaminen, Anamneesin laatimis- ja perustutkimisosaaminen