Moninaisuus vanhustyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ01-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 22.09.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mira Järvinen
- hyvinvointi vanhustyö 1
- Heidi Oilimo
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ01
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 20.08.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ti 20.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPA6011
Oppimistila
|
Ke 21.08.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ke 21.08.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ti 27.08.2024 klo 08:30 - 11:15 (2 t 45 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPA4008
Oppimistila
|
Ti 27.08.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Moninaisuus vanhustyössä SX00EQ01-3006 |
MPC1001
Showroom
MPB1029 Kotikulma MPB1045 Aistihuone |
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
- tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
- tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
- löytää ratkaisuja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten moninaisuus palveluissa
- moninaisten ikääntyneiden ihmisten asema ja oikeudet
- kulttuurisensitiivisyys
- kommunikointia tukevat tavat ja selkoviestintä
- vammaisuus vanhuusiässä kuten kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammaisuus
- ikääntyneiden seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus
Työmuodot
Aktivoiva luento
Kirjalliset tehtävät
Etäopetus
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ yhteistoiminnallinen oppiminen
Reflektointi
Aika ja paikka
Lähiopetus
20.8. koko pvä: opintojakson orientaatio + kieli- ja kulttuurivähemmistöt
21.8. koko pvä: seksuaalisuus ja sukupuolen moninaisuus + kieli- ja kulttuurivähemmistöt
27.8. koko pvä: vammaisuus + aistipaja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä -> Kokonaisuus 5 op = 515h
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista ja tehtävistä
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit opetussuunnitelman liitteestä
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
· Tunnistaa ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Tunnistaa keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Tunnistaa erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa kuvailla keinoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemiseen
Hyvä (3-4)
· Osaa kuvailla ikääntyneiden ihmisten aseman kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Osaa selittää erilaisten kulttuurien merkitykset ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Osaa määritellä tunnistaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa tehdä yhteenvetoja erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoista
Kiitettävä (5)
· Tekee päätelmiä ikääntyneiden ihmisten asemasta kieli- ja kulttuurivähemmistöjen, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta
· Arvioi ja valita perustellen tapoja kohdata eri tavoin vammainen ikääntynyt ihminen
· Vertailee erilaisten kulttuurien merkityksiä ikääntyneiden ihmisten elämään ja palvelujen käyttöön
· Arvioi seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden merkityksen osana ikääntyneiden ihmisten identiteettiä
· osaa vertailla erilaisten ikääntyneiden ihmisten hyvän vanhuuden ja osallisuuden tukemisen keinoja
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.