Siirry suoraan sisältöön

Esitystekniikat ja valokuvauksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FH10-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.12.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mika Seppälä

Vastuuopettaja

Mika Seppälä

Ryhmät

  • KXA23S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee konservoinnissa käytettäviä valokuvaukseen tarvittavia laitteita ja osaa käyttää digitaalista järjestelmäkameraa tarkoituksenmukaisten kuvien tuottamiseksi.
- Opiskelija ymmärtää digikameran toiminnan ja osaa valita sopivat kamera-asetukset olosuhteiden mukaan.
- Opiskelija osaa käyttää kameran manuaalisäätöjä sekä manipuloida valotusta käyttääkseen kuvia dokumenteissa, raporteissa, julkaisuissa ja sähköisissä viestimissä.
- Opiskelija osaa käsitellä kuvia tarkoituksenmukaisesti ja tehdä tarvittaessa mm. väri- ja sävykorjaukset.
- Opiskelija hallitsee Photoshop ja PowerPoint -ohjelmien perusteet.
- Opiskelija pystyy em. ohjelmia käyttämällä laatimaan ammattimaisen PowerPoint -esityksen konservoitavasta kohteesta tai esineestä.

Sisältö

- Konservointivalokuvauksen perusteet, valokuvauksen laitteiden hallinta, valmiudet kuvankäsittelyyn
- Valokuvaus ja digitaalisen järjestelmäkameran käyttö konservointikohteiden dokumentoinnissa
- Kamera-asetukset, valotuksen muokkaaminen sekä valmiiden kuvien väri- ja sävykorjaukset
- Adobe Photoshop, Illustrator ja PowerPoint -ohjelmien perusteet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.