Siirry suoraan sisältöön

Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TR00CY88-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 15.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tapani Järvenpää
Jorma Lehtinen
Hannu Hakkarainen
Ryhmät
TXR21S1
Rakennusarkkitehtuurin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
TR00CY88

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 10.03.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 TR00CY88-3005 itsenäinen työskentely
MPA4018 Oppimistila
Pe 17.03.2023 klo 09:15 - 16:00
(6 t 45 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 TR00CY88-3005 / itsenäinen työskentely
MPA3009 RAMI
To 30.03.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 TR00CY88-3005
MPA3015 Oppimistila
Pe 31.03.2023 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1
MPA5018 Oppimistila
MPAK020 Rakennuslaboratorio
Ke 19.04.2023 klo 09:15 - 12:00
(2 t 45 min)
Projekti 6 1. uusintatentti
MPA3015 Oppimistila
To 20.04.2023 klo 08:00 - 20:00
(12 t 0 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 TR00CY88-3005 EXCU?
MPA5018 Oppimistila
Ti 02.05.2023 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Projekti 6 Korjausrakentaminen 1 TR00CY88-3005 2. uusintatentti
MPA3007 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa korjausrakentamisen suunnittelun perusteet.
Opiskelija tietää korjausrakentamiseen kohdistuvat määräykset ja ohjeet.
Opiskelija erottaa korjausrakentamisen, restauroinnin ja konservoinnin erot ja vaatimukset.
Opiskelija tuntee korjausrakentamisessa käytettävät lvis- ja energiaratkaisujen perusteita.
Opiskelija osaa valita korjausrakentamisessa käytettävät materiaalit ja rakenteet.
Opiskelija pystyy arvioimaan asuinrakennuksen olemassa olevien rakenteiden vaikutukset suunnitteluun.
Opiskelija ymmärtää kustannusten muodostumisen korjausrakentamisessa.

Sisältö

Korjausrakentamisen suunnittelun perusteet.
Korjausrakentamiseen erityisesti kohdistuvat lait, asetukset ja määräykset.
Korjausrakentaminen, restaurointi ja konservointi käsitteet.
Asuinrakennusten vanhat rakennejärjestelmät.
Lvis- ja energiaratkaisut korjausrakentamisessa.
Korjausrakentamisen kustannuslaskennan erityispiirteet.

Aika ja paikka

Myllypuron kampus.
Lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Tentti/koe

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suorituksen saaminen edellyttää 80% osallistumista lähiopetukseen ja ohjaukseen, yms.
Opiskelijan työkuorma 27 h / op, joka sisältää lähiopetuksen ja opiskelijan itsenäisen työskentelyn.
Rakennusarkkitehtuuri opintojen laajuus ja harjoitustöiden työmäärä on mitoitettu kokopäivätoimisen opiskelun mukaan.
Suorituksen saaminen edellyttää, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksyttävästi.
Jos kurssissa on alkutentti, se pitää läpäistä ennen kurssiin aloittamista.

Kaikki kurssitehtävät pitää olla palautettuna ennen kurssin päättymistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kaikki aikaisemmat projektikurssit sekä Puu- ja puurakentaminen kurssi pitää olla suoritettu ennen kuin opiskelija voidaan hyväksyä seuraavalle projektikurssille.

Katso tarvittaessa etäopetustoteutukseen liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja henkilötietojen käsittelyssä käytettävistä järjestelmistä, ohjelmistoista, IT-sovelluksista ja sähköisistä työvälineistä Metropolian laajasta opiskelija- ja opintorekisterin tietosuojaselostuksesta (joka löytyy Omasta: Tietosuojaseloste: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisteri).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat hyvin.
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Harjoitustöissä työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Opiskelija toimii tyydyttävästi tutkivana oppijana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kurssilla opetetut asiat kiitettävästi.
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija toimii itsenäisesti tutkivana oppijana.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa kurssilla opetetut asiat vain tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja projektissa on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Harjoitustöissä työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät
Aktiivisuus luennolla
Tentti

Esitietovaatimukset

Suoritettu: kaikki edeltävät rakennusarkkitehtuurin projektikurssit.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla on itsellään rooli tutkivana oppijana.

Osallistuminen lähiopetukseen ja harjoitustöiden aikataulun mukainen palautus on arviointiperuste.

Siirry alkuun