Siirry suoraan sisältöön

Museologia I ja museografia (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FA23-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 15.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2023 - 21.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Nina Robbins
Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Ryhmät
KXA22S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00FA23

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 7 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.05.2023 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Museologia I ja museografia KX00FA23-3001
ARP43 Konservoinnin oppimistila 3
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Sisältö

Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö.
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta
Konservointi- ja museoalan järjestöt.
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Kokoelmapolitiikka ja riskikartoitukset
Kestävä kehitys

Aika ja paikka

Teoriaopetus konservoinnin tutkinto-ohjelman tiloissa. Vierailut ja muut työskentelytilat ilmoitetaan opintojakson aikana.

Oppimateriaalit

Nina Robbinsin artikkeli Locating Museology Outside the
Box julkaisussa Museum Studies – Bridging Theory and Practice

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8964-4

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ekskursiot, harjoitustehtävät, kirjallinen raportointi ja oppimispäiväkirja sekä loppudepatti.

Osallistuminen Jyväskylän museologian seminaaripäiviin 20. ja 21. huhtikuuta 2023.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Muutokset lukujärjestykseen mahdollisia. Vierailujen ajankohdat ilmoitetaan opintojakson aikana.

Osallistuminen Jyväskylän seminaariin omakustanteisesti. Seminaarissa ei ole osallistumismaksua, ilmoittautuminen jäjestäjältä tulevien ohjeiden mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija tietää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija tietää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija tietää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tietää keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Lisäksi opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin osana tätä toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä ja osaa luoda toimintamalleja riskien vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa tietoutta ympäristön olosuhteista ja niiden vaikutuksesta kokoelmiin ja osaa arvioida ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan opintojaksolle osallistumiseen sekä oppimistehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Arviointi perustuu opsissa määriteltyjen osaamistavoitteiden saavuttamiseen ja omaan kehittymiseen.

Vähintään 70 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.

Arviointikriteeri, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija tietää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija tietää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija tietää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tietää keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn.

Arviointikriteeri, hyvä (3)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Arviointikriteeri, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Lisäksi opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin osana tätä toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä ja osaa luoda toimintamalleja riskien vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa tietoutta ympäristön olosuhteista ja niiden vaikutuksesta kokoelmiin ja osaa arvioida ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Siirry alkuun