Museologia I ja museografia (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FA23-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.02.2023 - 21.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Nina Robbins
- Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja
Kirsi Perkiömäki
Ryhmät
-
KXA22S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.
Sisältö
Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö.
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta
Konservointi- ja museoalan järjestöt.
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Kokoelmapolitiikka ja riskikartoitukset
Kestävä kehitys
Aika ja paikka
Teoriaopetus konservoinnin tutkinto-ohjelman tiloissa. Vierailut ja muut työskentelytilat ilmoitetaan opintojakson aikana.
Oppimateriaalit
Nina Robbinsin artikkeli Locating Museology Outside the
Box julkaisussa Museum Studies – Bridging Theory and Practice
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8964-4
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ekskursiot, harjoitustehtävät, kirjallinen raportointi ja oppimispäiväkirja sekä loppudepatti.
Osallistuminen Jyväskylän museologian seminaaripäiviin 20. ja 21. huhtikuuta 2023.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).
Lisätietoja opiskelijoille
Muutokset lukujärjestykseen mahdollisia. Vierailujen ajankohdat ilmoitetaan opintojakson aikana.
Osallistuminen Jyväskylän seminaariin omakustanteisesti. Seminaarissa ei ole osallistumismaksua, ilmoittautuminen jäjestäjältä tulevien ohjeiden mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija tietää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija tietää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija tietää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tietää keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Lisäksi opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin osana tätä toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä ja osaa luoda toimintamalleja riskien vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa tietoutta ympäristön olosuhteista ja niiden vaikutuksesta kokoelmiin ja osaa arvioida ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan opintojaksolle osallistumiseen sekä oppimistehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Arviointi perustuu opsissa määriteltyjen osaamistavoitteiden saavuttamiseen ja omaan kehittymiseen.
Vähintään 70 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla.
Arviointikriteeri, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija tietää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija tietää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija tietää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa ohjatusti arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tietää keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn.
Arviointikriteeri, hyvä (3)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää, miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Opiskelija ymmärtää miten näitä aineistoja ja kokoelmia tutkitaan ja hyödynnetään, ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön sekä alan keskeisiä järjestöjä ja niiden toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä. Opiskelija ymmärtää riskien hallinnan ennaltaehkäisevänä konservointina. Opiskelija osaa arvioida kokoelmien ympäristöolosuhteita ja käyttöä sekä niiden aiheuttamia riskejä ja tuntee keinoja vaurioitumisen ehkäisyyn. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.
Arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee museologian tutkimusalana. Opiskelija ymmärtää museotoiminnan tavoitteet ja ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä sekä taidetta. Lisäksi opiskelija ymmärtää konservaattorin roolin osana tätä toimintaa. Opiskelija tunnistaa kulttuuriperinnön ja kokoelmien säilymistä uhkaavia riskitekijöitä ja osaa luoda toimintamalleja riskien vähentämiseksi. Opiskelija osaa soveltaa tietoutta ympäristön olosuhteista ja niiden vaikutuksesta kokoelmiin ja osaa arvioida ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.