Opiskelu- ja viestintätaidot (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EO89-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 14.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sami Huohvanainen
- Timo Raatikainen
- Mika Säteri
Vastuuopettaja
Sami Huohvanainen
Ryhmät
-
KXC22_BKXC22, ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija tuntee fyysisen ja sosiaalisen opiskeluympäristönsä ja Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelu- ja ohjauskäytännöt. Opiskelija tuntee opetussuunnitelman rakenteen ja pystyy työstämään sen pohjalta henkilökohtaista opintosuunnitelmaansa. Opiskelija tunnistaa omaan oppimiseensa liittyvät vahvuudet ja kehittämiskohteet. Opiskelijalla on valmiuksia kansainvälisyysosaamisensa kehittämiseen ja tavoitteelliseen urasuunnitteluun. Opiskelija osaa toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaatuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaanajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen. Opiskelija osaa toimia opiskeluun liittyvässä tietoteknisessä ympäristössä. Opiskelija osaa käyttää opinnoissa tarvittavia tietojärjestelmiä, toimisto-ohjelmistoja ja yhteisöllisen median työvälineitä.
Sisältö
- fyysinen ja sosiaalinen opiskeluympäristö sekä korkeakouluopiskelun keskeisimmät ohjeet ja säännöt
- ohjaus- ja opiskelukäytännöt, oppimis- ja opiskelutaidot, opetussuunnitelmat, opintojen suunnittelu ja henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS)
- opiskelijapalvelut
- alakohtainen työelämätieto ja kansainvälisyysosaaminen
- asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
- vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet
- esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen
- viestintä projekteissa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä
- viestinnän suunnittelu ja arviointi
- digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt
- opiskelujen kannalta keskeiset Metropolian tietojärjestelmät, toimisto-ohjelmistojen käyttö ja yhteisöllisen median työvälineet
Oppimateriaalit
Moodle-työtilassa jaettavat videotallenteet ja kirjalliset ohjeet.
Opetusmenetelmät
Moodle-oppimisympäristössä työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet sekä pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä. Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti, suorittaa tehtävät hyvin ja osaa reflektoida omaa oppimisprosessiaan. Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet sekä pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä. Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti, suorittaa tehtävät kiitettävästi ja osaa soveltaa oppimaansa. Opiskelija osoittaa tuntevansa pääpiirteissään opiskelun käytänteet sekä pystyvänsä käyttämään opinnoissa tarvittavia tietoteknisiä järjestelmiä. Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi ja opettajan arviointi.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2
Lisätiedot
Opintojakson tarkennettu sisältö määräytyy tutkintosuunnitelmakohtaisesti, ja se integroidaan tutkinnon kontekstiin opetussuunnitelmassa ja substanssiopintoihin.