Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva asiakaslähtöinen terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER35-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.12.2022 - 20.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Asta Lassila
  • Jaana Seitovirta

Ryhmät

  • S1922S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija:
- tuntee keskeiset terveyskäyttäytymistä ja terveysneuvontaa koskevat teoriat ja mallit
- hallitsee vaikuttavia asiakas- ja voimavaralähtöisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen menetelmiä
- osaa arvioida ja kehittää terveyden edistämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja muissa yhteisöissä (settings)

Sisältö

- terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
- terveysneuvonnan vaikuttavuus
- yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
- asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Aika ja paikka

Alustava suunnitelma:
Vko 48-49:
1.12.2022 klo 9-12
8.12.2022 klo 9-12
9.12.2022 klo 13-16

Oppimateriaalit

Nutbeam, H, Harris, E & Wise,M.2010. Theory in a Nutshell: A Practical Guide to Health Promotion Theories
Cragg, L, Davies,M & Macdowall, W. 2013. Health Promotion Theory - eSection II. https://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=1564342

Muu oheiskirjallisuus:
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.

Lähdemateriaali tarkentuu opintojakson aikana
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus tarkentuu opintojakson alussa.

Osallistuminen luennoille, läsnäolovelvoite (Syksyn 2022 toteutustapa tarkentuu lokakuun lopussa Metropolian ohjeiden mukaan)
Moodle-työskentely
Itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Inno/ HyMy-kylä/ Oppimistehtävän integrointi
Terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Asiakaslähtöisyys

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävä opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op luennot
3 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontakti- / etäpäivinä läsnäolovelvoite
Oppimistehtävä

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen yksilötason teoriat ja mallit
Yhteisöjen (settings) terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettavat teoriat
Terveysneuvonnan vaikuttavuus
Asiakaslähtöinen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa ja eri yhteisöissä (settings)

Oppimistehtävän integrointi HyMy-kylän aiheisiin.
Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
Tiedon soveltaminen (teoria - käytännön työ)
Asiantutijaksi kehittyminen

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähi/etäopetukseen
Arvioitava oppimistehtävä

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.