Skip to main content

Jazz Skills (5 ECTS)

Code: KX00DX97-3002

General information


Enrollment
29.11.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 13.06.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Music
Teachers
Pekka Luukka
Markku Nikula
Teacher in charge
Pekka Luukka
Groups
KXF21S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Course
KX00DX97
No reservations found for implementation KX00DX97-3002!

Learning outcomes

After completing the course, the student will have a clear understanding of the musical characteristics of jazz through listening, playing, singing and transcription examples, as well as through knowledge of the history of jazz. After completing the course, the student will be able to identify and search for information in the history of jazz and apply their knowledge critically and creatively to their professional activities.

Content

Jazz Skills is divided into two parts: Jazz History and Jazz Theory.
The history section deals with the subject from the perspectives of person and ensemble history, and the central phenomena and events of jazz music, aiming to give the student a clear picture of the development of jazz. The history section contains audio examples and assignments, as well as written materials. The subject is examined mainly from the 1900s to the 2000s. The course will include listening to important artists and ensembles, exploring musical phenomena, aesthetics and characteristics of jazz styles, learning about the music technology of the era and the significance of jazz in time and society. Teaching takes place through lectures, independent work and group work.

The aim of the theory section is to give the student a clear picture of the musical characteristics of jazz through examples of listening, playing, singing and transcription. During the course, the student must make one solo transcription of a major jazz musician of their choice. There will also be other set assignments. Teaching takes place through lectures, independent work and group work.

Prerequisites

In the theory section, the prerequisites are basic skills and knowledge of music theory, chord symbols, and elementary ear training.

Teaching methods

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Yhteinen historia molemmille ryhmille keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 AS522, opettajana Pekka Luukka. Opintojakso alkaa ke 19.1.2022, yhteensä 8 kertaa.
Esittäjien hahmo ( = jazzin teoriaa, musiikillisia ilmiöitä ja soittamista) keskiviikkoisin 13.00 - 14.30 AS412, opettajana Pekka Luukka. Opintojakso alkaa ke 19.1.2022, yhteensä 8 kertaa.
SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 21.1.2022. Opetus tapahtuu perjantaisin 14:45-16:15 lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula.

Location and time

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Yhteinen historia molemmille ryhmille keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 AS522, opettajana Pekka Luukka. Esittäjien hahmo ( = jazzin teoriaa, musiikillisia ilmiöitä ja soittamista) keskiviikkoisin 13.00 - 14.30 AS412, opettajana Pekka Luukka. SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 21.1.2022. Opetus tapahtuu perjantaisin 14:45-16:15 lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula.

Learning materials and recommended literature

Historia: Levytetyn jazzin satavuotinen historia, Jukkis Uotila, pdf, löytyy työtilasta.
david baker: How to play Bebop 1 ( kirja ).
Bopkielioppi, Pekka Luukka, pdf työtilassa

Alternative completion methods of implementation

Historia: Osaamisen näyttö, esimerkiksi kuuntelutentti ( tunnistaminen ja ilmiöt) sekä kirjallinen tentti ( osaamistavoitteiden mukaisesti, ks opintojakson kuvaus).
Hahmo: Osaamisen näyttö kirjallisesti sekä musiikillisesti ilmaisemalla.

Exam dates and retake possibilities

Historia: Kuunteluosuus ( keskeisten ilmiöiden tunnistaminen, opintojakson tavoitteiden mukaisesti)
Historia: Kirjallinen osuus ( keskeiset ilmiöt ja henkilöt, opintojakson tavoitteiden mukaisesti ). Tentti 20.4.2022.
Esittäjät ja SolapPopjazz: Kaksi itse tehtyä soolotranskriptiota keskeisten muusikoiden tuotannosta, aikahaarukka 1930 - 2000, suositeltava osuus 1950 - 1970, toinen transkriptio jazzblues, jazzmolliblues tai Rhythm changes ja toinen jazzstandardi. Kevään 2022 aikana.

Further information for students

Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Yhteinen historia molemmille ryhmille keskiviikkoisin 9.00 - 10.30 AS522, opettajana Pekka Luukka. Opintojakso alkaa ke 19.1.2022, yhteensä 8 kertaa.
Esittäjien hahmo ( = jazzin teoriaa, musiikillisia ilmiöitä ja soittamista) keskiviikkoisin 13.00 - 14.30 AS412, opettajana Pekka Luukka. Opintojakso alkaa ke 19.1.2022, yhteensä 8 kertaa.
SolaopPopjazz-ryhmän hahmoaineosuus alkaa 21.1.2022. Opetus tapahtuu perjantaisin 14:45-16:15 lk AS417. Opettajana toimii Markku Nikula.

Assessment methods and criteria

Historia: Kuunteluosuus ( keskeisten ilmiöiden tunnistaminen, opintojakson tavoitteiden mukaisesti)
Historia: Kirjallinen osuus ( keskeiset ilmiöt ja henkilöt, opintojakson tavoitteiden mukaisesti ). Tentti 20.4.2022.
Esittäjät: Kaksi itse tehtyä soolotranskriptiota keskeisten muusikoiden tuotannosta, aikahaarukka 1930 - 2000, suositeltava osuus 1950 - 1970, toinen transkriptio jazzblues, jazzmolliblues tai Rhythm changes ja toinen jazzstandardi. Kevään 2022 aikana. Osallistuminen opetuskertoihin 80% ( min 6/8), transkriptioiden suoritus, tarkemmat ohjeet nuotinnoksesta opintojakson aikana.
Jatkuva arviointi 30%, oppimistehtävät 70%

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

In order to receive an approved grade, the student:
- Knows and recognizes the characteristics of jazz from different eras and styles
- Is able to identify and search for information on the history of jazz and apply their knowledge critically and creatively to their professional activities
- Is able to work independently and in teams
- Completes and passes the exam on jazz history and the set assignments
- Can write one band transcription in the theory section and passes the set assignments.

Go back to top of page