Kraniaali- ja viskeraali osteopatia 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CP24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 17.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.08.2020 - 31.01.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä kallon ja selkäytimen rakenteet. Opiskelija osaa selittää kraniaalisten tekniikoiden perusteet. Opiskelija selittää ja luettelee kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija osaa arvioida kallon rakenteiden motiliteettia.
Opiskelija osaa nimetä sisäelinten osat ja rakenteet. Opiskelija paikallistaa ja tunnustelee vatsaontelon alueen elimet. Opiskelija selittää ja luettelee viskeraalisen hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot ja pystyy suorittamaan tekniikat tehokkaasti ja turvallisesti. Opiskelija yhdistää viskeraalisen hoidon mahdollisuudet omaan hoitokäytäntöönsä.
Sisältö
Kraniaaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Kallon luut ja pään alueen rakenne ja toiminta. Aivo- ja selkäydinnesteen kierto. Kraniaalisten tekniikoiden indikaatiot ja kontraindikaatiot.
Viskeraaliosteopatian käsite, historia ja tekniikat. Hoidon indikaatiot ja kontraindikaatiot. Elinten anatomia, faskiaaliset yhteydet, sekä mobiliteetin ja motiliteetin arviointi ja hoitotekniikat. Erotusdiagnostiset testit viskeraalisen hoidon tarpeellisuuden arvioinnissa. Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.
Esitietovaatimukset
Syventävä anatomia ja osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3
Työmuodot
Kontaktiopetus
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Käytännön tentti
Aika ja paikka
Viskeraaliosteopatian osuus
8.9.
15.9.
29.9.
7.10.
14.10.
29.10.
Kraniaaliosteopatian osuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuuslista
Schünke, Michael et al. 2006: Atlas of Human Anatomy. Neck and Internal Organs. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Hebgen, Erich 2011: Visceral Manipulation in Osteopathy. Stuttgart: Georg Thieme Verlag.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre & Mercier, Pierre 2005 [1983]: Visceral Manipulation II (revised edition). Seattle: Eastland Press.
Stone, Caroline 2007: Visceral and Obstetric Osteopathy. Edinburgh: Elsevier.
Furness, John Barton 2005: The Enteric Nervous System. Wiley-Blackwell Publishing.
Oheiskirjallisuus
Paoletti, Serge 2006: The Fasciae. Anatomy, Dysfunction and Treatment. Seattle: Eastland Press.
Barral, Jean-Pierre 2007: Understanding the messages of your body. Berkeley: Atlantic Books.
Schleip, Robert et al. 2012: Fascia – The Tensional Network of The Human Body. Edinburgh: Elsevier.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
OSPE tentti 18.12.
1. uusinta: 21.12
2. uusinta: tammikuussa 2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuormituksen tasaamiseksi olemme siirtäneet 1 opintopisteen per osuus seuraavan lukukauden puolelle
Sisällön jaksotus
Ensimmäiset 6 kertaa viskeraosuus, seuraavat 6 kertaa kraniaaliosuus
Lisätietoja opiskelijoille
Käytännön opetuksessa läsänolovelvoite on kunkin osa-alueen kohdalla vähintään 80%, jotta voi osallistua käytännön tenttiin.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus
Tehtävät
Itse- ja vertaisarviointi
Käytännön tentti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.