Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3138

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.02.2021 - 28.02.2021

Ajoitus

10.03.2021 - 15.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marita Saros
  • Mirja Järvinen

Ryhmät

  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Sisältö

Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen

Aika ja paikka

ks. lukujärjestys

Oppimateriaalit

Asiakaspalvelu ja ohjaus materiaali OMAssa ja Moodlessa

Ruotsin materiaali OMAssa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/6) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan, Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

asiakaspalvelu ja ohjaus: Moodle ja verkko-opetus ja -opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmäyöskentely

ruotsi: verkko-opetus ja -opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmäyöskentely

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, suoritetaan suomen opiskelu.
Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ruotsi/suomi: 3 op = 81h
asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op = 54h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Pakollinen osallistuminen orientaatioon, mahdollinen AHOT-päätös esitettävä orientaatiossa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asiakaspalvelu ja ohjaus: oppimistehtäviä - hyväksytty/täydennettävä.

Ruotsi: suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät (ja mahdolliset tentit): suulllinen ja kirjallinen arvioidaan erikseen 1-5.

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.