Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DU76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

19.10.2020 - 06.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 15

Koulutus

  • Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SO11C20K
    Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle
2. Osaa viestiä palveluista yhteistyökumppaneille
3. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
4. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
5. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvis-tamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa

Sisältö

- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
- Kehittämishaasteiden tunnistaminen ja kehittämisaloitteiden tekeminen

Aika ja paikka

syksy 2020
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Oppimateriaalit

Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next generation. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf

Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroiminen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4

Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.

Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7

Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.

Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosiaalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Leena_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf

Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.

Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla

Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.

SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista

SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf

Opetusmenetelmät

Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä x3
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely

Opiskelija on suorittanut kevään 2020 opinnot ryhmän mukana hyväksytysti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen ähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija osaa viestiä palveluista asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Opiskelija osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät:
APESTEK- analyysi
APESTEK- menetelmä
Blogi