Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio ja toiminnan ohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ80-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

04.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 130

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Mari Virtanen

Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät

  • L0920S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1520S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S2020S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1520S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa lainsäädäntöä ja työantajan velvoitteita tietoturvan, arkistojen sekä henkilöstörekisterien luomisessa ja ylläpidossa. Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa toimintaa tämän mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää ja kehittää digiteknologiaa ja työkaluja sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden toiminnan johtamisessa sekä keskeisimmissä prosesseissa ja projekteissa. Hän osaa arvioida digitalisaation mahdollistamia kehityskohteita ja osaa vastata niihin esimiehenä, asiantuntijana tai yrittäjänä. Opiskelija lisää valmiuksiaan toimia työpaikallaan käyttöliittymien, alustojen ja digitaalisten ratkaisujen kehittäjänä ja kehitysprojektien johtajana.

Sisältö

- tietoturva, lainsäädäntö ja työnantajavelvoitteet
- henkilörekisterien ja asiakastietojen luominen, ylläpitäminen ja arkistointi
- digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset
- keskeisimmät digitalisoituneet prosessit sosiaali- ja terveysalalla
- digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä
- digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa
- keskeisimmät työkalut esimies- ja asiantuntijatyössä

Aika ja paikka

Erillisen aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa.
Suositeltava kirjallisuus soveltuvin osin.
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5. ISSN 1797-9854 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-00-3782-6 (Zine) Helsinki 2016 stm.fi
.
Hyppönen Hannele, Ilmarinen Katja. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio. Tutkimuksesta tiiviisti 22/2016. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Helsinki. https://www.julkari.fi/handle/10024/131301
.
Hannele Hyppönen, Anna-Mari Aalto, Persephone Doupi, Päivi Hämäläinen, Maarit Kangas, Niina Keränen, Jarmo Kärki, Tinja Lääveri, Jarmo Reponen, Miia Ryhänen. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio Seurantamittarit ja tuloksia Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian näkökulmasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 7/2016. https://www.julkari.fi/handle/10024/130610
.
Lennon, M. R., Bouamrane, M., Devlin, A. M., O'Connor, S., O'Donnell, C., Chetty, U., …Mair, F. S. (2017). Readiness for Delivering Digital Health at Scale: Lessons From a Longitudinal Qualitative Evaluation of a National Digital Health Innovation Program in the United Kingdom. Journal of Medical Internet Research, 19(2), (e42). doi:10.2196/jmir.6900. ISSN 1439-4456
.
O'Connor, S. (2017). Using social media to engage nurses in health policy development. Journal of Nursing Management, 25(8), (632-639). doi:10.1111/jonm.12501. ISSN 0966-0429
.
O'Connor, S., Hubner, U., Shaw, T., Blake, R. & Ball, M. (2017). Time for TIGER to ROAR! Technology Informatics Guiding Education Reform. Nurse Education Today. 58, 78-81. doi:10.1016/j.nedt.2017.07.014. ISSN 0260-6917

Opetusmenetelmät

Verkko-opetukseen painottuva opintojakso, joka sisältää webinaareja (12 x 45 min), opetusvideoita (~5 tuntia), verkkotutorointia ja vertaisarvioitavia yksilötehtäviä. Kirjareferaatti, johon opettajan kirjallinen palaute.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Webinaari I: Orientaatio toteutukseen + Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset + tehtävä 1A aloitus
Webinaari II: Digitalisaation keskeisimmät ilmiöt ja vaikutukset jatkuu, tehtävä 1A palautus
Webinaari III: Asiakaslähtöisyys digitaalisissa palveluissa + tehtävä 1A vertaisarviointi + tehtävä 1B aloitus
Webinaari IV: Digitalisaation tuomat mahdollisuudet tiedon hakemisessa, oppimisessa ja tiedolla johtamisessa + tehtävä 1B palautus
Webinaari V: Digitalisaatio esimies -ja asiantuntijatyössä ja organisaation viestinnässä + tehtävä 1B vertaisarviointi
Tehtävä 2 palautus + henkjilökohtainen palaute

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan arviointi.
TEHTÄVÄT (tarkempi ohjeistus Moodlessa)
Tehtävä 1A: Nykytilan kartoittaminen (yksilötehtävä + vertaisarviointi), 20% arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 1B: Käytettävyystutkimus (yksilötehtävä + vertaisarviointi, 20 % arvosanasta (asteikko 1-5)
Tehtävä 2: Kirjareferaatti (yksilötehtävä), 60 % arvosanasta (asteikko 1-5)

Arviointikriteerit:
Tyydyttävä 1-2 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä 3-4 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä 5 = Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digitalisoitumista koskevissa sote-alan palveluiden tuotanto- tai asiakasprojekteissa tai keskeisten prosessien digitalisoimisessa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.