Siirry suoraan sisältöön

Kemia 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EB96-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

04.10.2020 - 14.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Kirsi Perkiömäki

Ryhmät

  • KXA20S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää materiaalien kemialliset jakoperusteet epäorgaanisiin ja orgaanisiin materiaaleihin sekä niiden taustalla olevat primaari-, ja sekundaarisidosmekanismit ja sidosmekanismien vaikutuksen materiaalien pääominaisuuksiin, ymmärtää myös kemiallisten kaavojen merkityksen. Osaa kirjoittaa ja nimetä kemiallisia kaavoja sekä hyödyntää niitä laskettaessa liuosten pitoisuuksia ja muita kemian peruslaskutoimituksia. Orgaanisen kemian opinnot antavat valmiudet perehtyä konservoinnissa käytettävien orgaanisten aineiden (liimat, lakat, maalit) rakenteisiin ja ominaisuuksiin. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää miten poolittomat ja pooliset liuottimet eroavat sekä rakenteeltaan, että liuotusvaikutukseltaan.

Sisältö

Epäorgaanisen kemian teoreettiset perusteet sovellettuna konservointikemiaan ja materiaaleihin. Kemialliset sidokset, kaavat, liuosten pitoisuudet ja niihin liittyvä laskenta. Orgaanisen kemian perusteet, rakenteet ja funktionaaliset ryhmät. Liuottimien ominaisuudet ja liuotusvaikutus.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.