Siirry suoraan sisältöön

Neuropsykiatrinen kuntoutus (5 cr)

Code: XX00EJ66-3001

General information


Enrollment

04.05.2020 - 17.05.2020

Timing

22.10.2020 - 31.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 30

Degree programmes

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Eveliina Holmgren
  • Eeva Tawast

Groups

  • VOK
    Metropolian yhteiset valinnaiset opintokokonaisuudet

Objective

Opintojaksolla keskitytään neuropsykiatrisen diagnoosin saaneen aikuis- ja vanhusasiakkaan hyvään kohtaamiseen ja kuntoutuksen mahdollisuuksiin. Opintojaksolla hyödynnetään kokemusasiantuntijoiden näkökulmaa ja tutkitaan moninaista elämää neuropsykiatrian kirjolla. Opetusmenetelmät sisältävät neuropsykiatristen oireyhtymien kuntoutukseen liittyviä käytännön harjoitteita.

Content

- Encountering adult clients with neuropsychiatric characteristics in clinical work
- Encountering elderly people with neuropsychiatric characteristics in clinical work
- Encountering people with neuropsychiatric characteristics in various phases of life
- Possibilities of rehabilitation in adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics
- Diversity in the life of adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics
- Principles and practices of rehabilitation with adults and elderly people with neuropsychiatric characteristics

Location and time

Lähiopetus toteutuu Metropolian Myllypuron kampuksella, opettajina psykologian lehtorit Eeva Tawast (ET) ja Eveliina Holmgren (EH):

22.10. klo 8.30-11.45 MPA6021 ET & EH
6.11 klo 09.00-15.30 MPA6021 EH
16.11 klo 09.00-15.30 MPA6021 ET
lisäksi mahdollinen tutustumiskäynti aikuisasiakkaiden kuntoutusta tarjoavaan paikkaan

Materials

Kurssin oppimateriaali ja kirjallisuus esitetään kurssialueen Moodle-työskentelytilassa
Keskeisiä teoksia ovat ”Autismin kirjo ja ikääntyminen” sekä ”ADHD-aikuisen selviytymisopas vol 2”. Kirjallisuus tarkentuu kirjaston aukioloaikojen selvittyä syksyn 2020 alussa koronatilanteen mukaan. Verkkomateriaalivaihtoehtoja: Handbook of Interdisciplinary Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000008048066), Autism in Adulthood (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.4100000009152904) ja Handbook of Treatments for Autism Spectrum Disorder (https://metropolia.finna.fi/Record/nelli15.41000000008820130).

Teaching methods

Luennot, kirjallisuus, verkko-opiskelumateriaali, työelämä- ja käytännönläheinen aihepiiriin tutustuminen, mahdollinen vierailukäynti ja/tai kokemusasiantuntijan vierailu, asiakastapaukseen perustuva oppimistehtävä.

Kurssi toteutetaan monimuotoisesti: osa opetuksesta on lähiopetusta, osa virtuaalitoteutusta ja suurelta osin itsenäistä opiskelua, jossa opiskelu tapahtuu verkkoluentojen, muun verkkomateriaalien, kirjallisuuden lukemisen sekä verkko-oppimistehtävien muodossa.

Osaamistavoitteisiin pääsemistä tuetaan myös lähiopetuksella (Eeva Tawast ja Eveliina Holmgren), mahdollisesti vierailevan asiantuntijan tuella sekä opintokäynnillä lasten toimintakykyä tukevaan yksikköön (Eeva Tawast).

Employer connections

Työelämäläheinen opetus, opintokäynti.

Exam schedules

Tentistä sovitaan erikseen

Completion alternatives

Opintojakson oppimistavoitteita vastaavan kirjallisuuden tenttiminen on valinnainen suoritustapa

Further information

Opintojaksolle ilmoittautuvalla on suotavaa olla perustietoa neuropsykiatrisista oireyhtymistä (ainakin autismin kirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä), sillä näitä on käsitelty jo opintojaksokokonaisuuden peruskurssilla.

Valinnaisen (Yvok-)opintojakson osalta ei käsitellä opintojaksoon liittyviä AHOT-hakemuksia, mutta joustava pedagoginen ratkaisu on mahdollinen osoittamalla osaaminen opintojakson tentissä.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kykenee analysoimaan erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ajattelua liittyen haasteisiin neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä. Opiskelija osaa toteuttaa hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija osaa analysoida näiden asiakasryhmien toimintakyvyn esteitä ja esteiden merkitystä arjen eri tilanteissa. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen erilaisiin neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöihin aikuis- ja vanhusasiakkaiden parissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja tunnistaa erilaisia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa soveltaa luovasti tietoa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyn kohentamiseen. Opiskelija osaa toteuttaa käytännössä hyvän kohtaamisen periaatteita neuropsykiatristen aikuis- ja vanhusasiakkaiden asiakastilanteessa. Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä kuntoutuksen mahdollisuuksista neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa tietoa liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä ja hahmottaa tiedon sovellusarvon myös oman ammatillisen osaamisensa kannalta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida yleisimpiä neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen menetelmiä ja hankkia ajankohtaista tietoa näihin liittyen.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tunnistaa neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan tyypilliseen käyttäytymiseen kuuluvia piirteitä. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia haasteita neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan toimintakyvyssä ja tunnistaa peruspiirteitä näiden asiakasryhmien hyvässä kohtaamisessa eri asiakastilanteissa. Opiskelija ymmärtää yleisimpiä kuntoutuksen mahdollisuuksia neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan hoidossa elämänkaaren eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa yleisimpiä kysymyksiä liittyen elämän moninaisuuteen neuropsykiatrisen aikuis- ja vanhusasiakkaan elämässä. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida sopivimpia neuropsykiatristen häiriöiden kuntoutuksen käytäntöjä aikuis- ja vanhusasiakkaalle.

Assessment methods and criteria

Kurssi arvioidaan asteikolla 0-5;: arviointiperusteina jatkuva arviointi sekä itsenäinen etäoppimistehtävä

Qualifications

Opintojaksosta Neuropsykiatrian perusteet osaamistavoitteet saavutettu vähintään tyydyttävällä tasolla tai muu aiemmin hankittu osaaminen neuropsykiatrian perusteista, mm. tutustuminen tavallisimpiin kehityksellisiin neuropsykiatrisiin diagnooseihin.