Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (10 cr)

Code: SX00BO25-3027

General information


Enrollment

02.12.2019 - 15.12.2019

Timing

01.01.2020 - 15.03.2020

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Hyvinvointi

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Groups

  • SXH19K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Students will know the theoretical foundations of empowerment and influence. In their work with clients, they will know how to use culturally sensitive socio-pedagogical means to strengthen the social inclusion of individuals and communities. Students will be able to use the tools of social influence and create citizenship-reinforcing inclusion and community. They will be able to express themselves in many ways and participate in social debate. Students will be aware of the impact of their own values on client work. They will recognise the significance of the exercise of power and ethical value conflicts in their work in the social services.
The students will understand the importance of professional and work ethics in social work, and be committed to the ethical principles of social work and act accordingly. They will be able to reflect on ethical challenges in light of their own values and for the development of their activities. Students will understand the importance of emotions in professional work and learn to deal with their own feelings reflectively. They will internalise the importance of professionalism in their interactions. Students will be able to anticipate and act in threatening client situations.

Content

Theories of Empowerment. Power and the exercise of power. The different channels of social influence. Civic ac-tion. Challenges to socio-pedagogical work in an increasingly multi-value society. Tension between the individual and society. Media education, media skills and social media. Language for a client-empowering approach.
Professional ethics in social services. Work ethics. International and national conventions and guidelines. Ethics of reporting in client work. Self-reflection of activities and choices from an ethical point of view. The significance and handling emotions in ethically challenging situations.
Limiting of the right to self-determination. Interaction in threatening customer situations. Anticipating threatening situations, and examination of one’s own courses of action. Aggressive client situations.
Responsibility in taking care of one’s own workplace wellbeing.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.

Materials

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl, lisäksi meillä on 5 kpl e-kirjoja, ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Kirjaa on saatavana myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf

EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ- osion tenttikirjallisuus

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR.
Linkki julkaisuun: http://cdn.ifsw.org/assets/Socialt_arbete_etik_08_Engelsk_LR.pdf

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017.
Linkki julkaisuun:
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Seuraavat eettiset teoriat: (Joko Stanford Encyclopediasta tai muusta luotettavasta lähteestä jos haluat suomenkielisen)
1.Arvoteoria/Value Theory
https://plato.stanford.edu/entries/value-theory/
2.Deontologinen etiikka/Deontological Ethics
https://plato.stanford.edu/entries/ethics-deontological/
3.Hyve-etiikka/Virtue Ethics
https://plato.stanford.edu/entries/ethics-virtue/


VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT-osion tenttikirjallisuus:

Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Teaching methods

Lähiopetus
Projektityöskentely ryhmissä (projektin suunnittelu, ohjaukseen osallistuminen, käytännön toteutus, posteriesitys ja kirjallinen raportointi)
Itsenäinen ja lukupiireissä tenttikirjallisuuden opiskelu
Yksilötentti (Moodlessa)

Exam schedules

to 13.2. TENTTI MOODLESSA klo 9.00 - 12.00

ma 2.3. Uusintatentti Moodlessa klo 9.00 - 12.00

- Tentin laajuus: 4 op
- Tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- Tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- Max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus
- Kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti (vahvistaminen, etiikka, mediakasvatus)

Further information

Lähiopetus:
Orientaatio ke 22.1. klo 9 - 12 (ES ja EK) MPA6019
ke 22.1. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPB1005 (päivä + monimuoto)
to 23.1. klo 8.45 -11.45 (EK) HUOM. Paikka! MPA4009 (päivä + monimuoto)
to 23.1. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPA 5015
pe 24.1. klo 9 - 12 (EK) MPA6019

ke 12.2. (ES) klo 10.00 - 15.45 MPA6019
to 13.2. TENTTI MOODLESSA klo 9.00 - 12.00
to 13.2. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPA6019
pe 14.2. klo 12.45 - 16.00 (EK) MPA6012

ti 3.3. 9 - 14 Posterikävely; mahdollisuus käydä katsomassa päivätoteutusryhmän projektiesityksiä MPB1005
ke 4.3. klo 9 - 14 Ammatillinen kasvu/työn haasteet (ES) MPA6012 (Iltapäivällä 2. harjoittelun info, 14.30 - 16.00 MPA4015)
to 5.3 klo 9 - 14.00 Posterikävelyt eli projektiseminaari, mukana myös muita ryhmiä katsomassa tuotoksianne MPB1005
pe 6.3 klo 8.30 - 11.45 (EK)

Projektiohjaus verkossa ja lähiopetuksen yhteydessä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment methods and criteria

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson orientaatiokerralla.