Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO15-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.09.2019 - 18.10.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BO15
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
Sisältö
Hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.
Työmuodot
Aktivoiva luento, Opintokäynti, Osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, vierailijat
Aika ja paikka
Opetus on tarkoitettu SXH19K1 opiskelijoille.
Opettajat; Katarina Pursi ja Päivi Eskelinen-Roos
Opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään.
Opintojakson aikatauluun saattaa tulla muutoksia.
30.9. klo 08.30 - 11.45 orientaatio
1.10. klo 08.30 - 11.45
2.10 klo 08.30 - 11.45
4.10. klo 8.30-16.00
7.10. klo 8.30 - 16.00 seminaari
8.10 klo 8.30- 16.00
9.10. klo 08.30 - 16.00 seminaari
10.10. klo 8.00 - 16.00 matalat kynnykset
11.10. klo 8.00-16.00 matalat kynnykset
11.10. klo 8.30 - 11.45
14.10. klo 12.45-16.00
15.10.klo 08.30 - 10 ryhmätehtävän ohjeistus
15.10 klo 10.00-16.00 ryhmätyöskentelyä
16.10. klo 8.30 - 16.00 ryhmätyöskentelyä
17.10 klo 9-15.30 seminaari
18.10 klo 9-14 ryhmätyöskentelyn purku
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltavaa luettavaa;
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)
2) Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2016. Nuoret luukulla. Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura /Verkkojulkaisuja 84
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf (s. 128-133)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Matalat kynnykset -kenttätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135t opiskelijan työtä)
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittavat suoritukset;
Matalat kynnykset ; käynti ja kirjallinen tehtävä (hyväksytty-täydennettävä)
Oppimistehtävä: 5-kuvaa teoreettinen osuus (T1-K5)
Oppimispäiväkirja (T1-K5).
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.