Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön kehittäminen ja sen johtaminen (5 cr)

Code: S000EO15-3001

General information


Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

08.12.2021 - 08.06.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Terveys

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Teachers

  • Tiina Varamäki
  • Tiia Saastamoinen

Teacher in charge

Tiia Saastamoinen

Groups

  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk

Objective

The student reforms and develops acute care in accordance with professional ethics and the principles of patient safety and care. As an expert in acute care nursing, the student can lead multi-professional development and project teams at national and international level. The student adopts a goal-oriented approach to self-reflection and to development of workplace. She/he identifies possible development targets in acute care and bears responsibility for the development of the quality of care. She/he is capable of solving challenges in acute care nursing by utilizing research data. The student adopts the principles of evidence-based nursing as a foundation for his/her practices.

Content

- Evidence-based practices in acute care nursing
- Ensuring the quality of acute care nursing by means of various indicators
- Development of activities in cooperation with various actors and NGO`s
- Leading development project teams
- Multi-professional networks and participating in the activities of national and international acute care nursing networks

Location and time

Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2021 ja opintojakso jatkuu keväälle 2022.

Materials

Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön".
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Tarkempi kirjallisuus löytyy opintojakson Moodlesta

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Kontaktiopetus ja aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Verkkokurssi/-t
Käytännöstä nousevia ammatillisia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja

PICO-kysymys tekniikka ja käyttö akuuttihoitotyön kehittämisessä, jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi ja tehdään kirjallinen yksilötehtävä.
Yksilötehtävän aihe käsittelee akuuttihoitotyön ajankohtaisia kehittämistarpeita ja se valitaan omasta työyksiköstä.

Osallistuminen Metropolian kv-päiville toukokuussa 2022. Englanninkielinen posteri esitellään ryhmälle webinaarissa ja julkaistaan sen jälkeen Metropolian kv-päivillä. Vaihtoehtona osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön keväällä 2022.

Employer connections

Asiantuntijaluento/-t

Exam schedules

Kehittämistehtävän arvosanan korottaminen ja uusiminen Tutkintosäännön mukaisesti opintojakson aikana (kevät 2022)

International connections

Osallistuminen Metropolian KV-konferenssiin, muuhun KV-konferenssiin tai KV-vierailuun

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 15 t kontaktiopetusta
noin 120t tehtäväohjattua ja itsenäistä opiskelua

Content scheduling

Opintojakso toteutuu Syksy 2021-Kevät 2022

Further information

Opiskelija selvittää muilta opiskelijoilta opetuksen toteuttamiseen liittyvät asiat ollessaan poissa orientaatiotunnilta tai toteutuksen muilta tunneilta.

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat korkeakouluopinnot (YAMK, kandi, maisteriopinnot) ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1-2):

The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.

Assessment criteria, good (3)

Good (3-4):

The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5):

The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.

Assessment criteria, approved/failed

Approved/Failed:

Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.

Assessment methods and criteria

Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla

Arvioinnissa käytetään kansallista tutkintojen osaamistason kuvausta, taso EQF 7.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.