Siirry suoraan sisältöön

Strateginen johtaminen ja johtajuus terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DR75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 30.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2019 - 20.10.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Master's Degree Programme in Health Business Management (Tekniikan ja liikenteen ala)
Master's Degree Programme in Health Business Management (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Tricia Cleland Silva
Opintojakso
S000DR75
Toteutukselle S000DR75-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

• Opiskelija
• osoittaa syvällistä ymmärrystä terveydenhuollon johtajan työn kolmesta toisiinsa liittyvästä kulmakivestä
• osaa konseptisoida emoorganisaation strategian
• osaa rakentaa omalle vastuualueelleen vankan johtamisrakenteen
• on valmis ottamaan ensimmäiset askeleet vuorovaikutteisena ihmisjohtajana monipuolisessa organisaatioympäristössä.

Sisältö

• Esimiehenä olemisen yleiset puitteet
• Strategiaprosessi
• Johtamisrakenteen rakennuspalikoita
• Henkilöstöjohtajuuden perusteet monipuolisissa organisaatioympäristöissä

Työmuodot

Opintojakso toteutetaan kontakti- ja online opetuksena. Opintojaksoon sisältyy luentoja, itsenäistä työskentelyä sekä esseekirjoitus joka palautaan Moodleen.

Aika ja paikka

10.9. 9.00 - 12 Lecture & course practicalities. Praxis of strategy and leadership in health care organizations.
17.9. 9.00 - 12 Situating strategy and leadership in health care organizations. The context of care.
24.9. 9.00 - 12 Public and private relationships in health care/Stakeholders in pluralistic organizations.
1.10. 9.00 - 12 Team work and communities of practice in health care. Interorganizational networks and implementing E-Health.
Kaikki opetus toteutetaan Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Cleland Silva, T. (2018) Transnational management and globalised workers: nurses beyond human resources. New York: Routledge.
Ferlie, E., Montgomery, K., & Pedersen, A. R. (Eds.). (2016). The Oxford Handbook of health care management. Oxford: Oxford University Press.
Mintzberg, H. (2018). Managing the Myths of Health care: Bridging the separations between care, cure, control, and community. Oakland: Berrett-Koehler.
Short PDF of the book
https://www.mcgill.ca/desautels/files/desautels/channels/attach/managing_the_myths_of_health_care.pdf
Selberg, R. (2013). Nursing in times of neoliberal change: An ethnographic study of nurses’ experiences of work intensification. Old site of Nordic Journal of Working Life Studies, 3(2), 9-36.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Materiaali jaetaan Moodlen työtilan kautta. Kontaktiopetuksessa AC yhteys. Nauhoitteet saatavilla Moodle alustalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

? In class lectures
? Essay based on an assigned topic (8-10 pages) (due November 1st, 2019) (50%)
? Short papers based on the weekly readings (50%) (Due before each lecture: 17.9; 24.9; 1.10)

Kansainväliset yhteydet

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Total hours: 135
Teaching and contact hours: 16 h
Readings, essay: 119 hours
Essay due date: November 1, 2019

Sisällön jaksotus

10.9. 9.00 - 12 Lecture & course practicalities. Praxis of strategy and leadership in health care organizations.
17.9. 9.00 - 12 Situating strategy and leadership in health care organizations. The context of care.
24.9. 9.00 - 12 Public and private relationships in health care/Stakeholders in pluralistic organizations.
1.10. 9.00 - 12 Team work and communities of practice in health care. Interorganizational networks and implementing E-Health.

Lisätietoja opiskelijoille

The course provides an overview of critical topics related to health care management, strategy and leadership. Through praxis (applying theory to real-life examples), the students will engage with current, complex issues and debates in the field of health care management that are contemplated by various stakeholders (e.g. health care practitioners, politicians, managers, patients, communities). Some issues covered include ageing population, e-health, deficits and budgets, diversity and globalization, gender equality, governance, performance management, and team-based learning and organizing.
The students learn an overview of current issues and debates related to the field of healthcare management, strategy and leadership.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

? In class lectures
? Essay based on an assigned topic (8-10 pages) (due November 1st, 2019) (50%)
? Short papers based on the weekly readings (50%) (Due before each lecture: 17.9; 24.9; 1.10)
An individual essay, due date November 1, 2019.
a) Presentation, grammar, writing style, use of correct referencing methods 15%
b) Use made of relevant academic literature and research to support views 25%
c) Level of critical analysis/demonstration of subject knowledge 40%
d) Focus on the questions and development of logical arguments and conclusions 20%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija on suorittanut opintojakson perusvaatimukset ja pyrkinyt soveltamaan ja artikuloimaan käsitteitä ja tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti, mutta ei ole kokonaisuutena ponnistellut tarpeeksi. Opiskelija on osoittanut vähäistä ponnistelua, kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- tai ryhmätoimintaan/tehtäviin ja tulos on melko heikko.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija osaa soveltaa ja artikuloida käsitteitä ja tietoa hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti, tietyt yksilön tai tiimin tuotoksen osa-alueet vaativat lisähuomiota; osoittaa riittävää kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- ja ryhmätoiminnassa. Hyvä esittely ja analyysi.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osoittaa kiinnostusta ja motivaatiota yksilö- ja ryhmätoimintaan ja tehtäviin, soveltaa ja ilmaisee selkeästi käsitteitä ja tietoja sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa perustella väitteitään viittauksella suositeltuun lukemistoon ja luentojen sisältöön. Erinomainen esitys ja analyysi.

Siirry alkuun