Basics of paper conservation, integrated englishLaajuus (5 ECTS)
Course unit code: KX00DM47
General information
- Credits
- 5 ECTS
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on käsitys kulttuuriperinnön paperipohjaisista esineryhmistä ja niiden erityispiirteistä sekä niiden hoidosta vastaavista instituutioista. Opintojaksolla perehdytään paperikonservoinnin tietolähteisiin sekä terminologiaan ja käsitteisiin.
Opiskelija osaa käyttää ammattialansa englannin kieltä ja termistöä.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat.
Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Opiskelijalla on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Content
Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena konservoinnin ja kieltenopetuksen yhteisopetuksena, jonka teemana on paperin perusteet: paperin valmistus, paperilaadut ja englannin kielinen termistö.
Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin alakohtaisesti painottaen:
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Opintojakson sisältö määräytyy koulutusohjelma- tai suuntautumisvaihtoehtokohtaisesti.
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla on heikkoa.
Opiskelija ei pysty toimimaan tutkivana oppijana.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Assessment criteria, good (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla on hyvä. Opiskelija toimi tyydyttävästi tutkivana oppijana.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
• vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
• ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti
Assessment criteria, excellent (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana. Opiskelija toimi itsenäisesti tutkivana oppijana.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
• vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
• viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
• ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
• käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
• ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
• tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävällä tasolla:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija
• luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
• ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
• ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
• laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Further information
Englannin kielen ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B2.
Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen sekä tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.