Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiinLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: KX00DL70

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelijalle syntyy käsitys konservoinnista osana kulttuuriperinnön hoitoa ja säilytystä. Opiskelija tutustuu konservaattorin ammatinkuvaan, työtehtäviin ja työskentely- ja toimintaympäristöihin.

Opiskelija ymmärtää dokumentoinnin osana konservointiprosessia ja konservointidokumenttien merkityksen. Opiskelija kykenee tuottamaan konservointidokumentoinnissa tarvittavat valokuvat.

Opiskelija tutustuu yleisesti konservointiprosessin vaiheisiin ja oppii ymmärtämään materiaaliopin merkityksen konservointitoiminnassa. Opiskelija oppii konservointialan sanastoa ja käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen ja osaa käyttää niitä harjoitustöissään. Opiskelija tutustuu kulttuuriperinnön hoitoon ja konservointiin liittyviin eettisiin ja filosofisiin kysymyksiin. Opiskelija kehittää valmiuksiaan lukea, ymmärtää ja tuottaa konservointi- ja kulttuuriperintöalan tutkimuksia ja dokumentteja sekä perehtyy konservointialan tietolähteisiin ja organisaatioihin.

Sisältö

Kotimaiset ja kansainväliset kulttuuriperintö- ja muistiorganisaatiot, konservointijärjestöt ja organisaatiot.
Konservaattorin tehtävänkuva ja rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä.
Konservointityön prosessi, toimenpiteet ja materiaalitutkimus.
Konservointialan tietolähteet, kirjallisuus sekä terminologia ja käsitteistö.
Konservoinnin historia ja filosofia sekä eettinen säännöstö toiminnan taustalla.

Konservointidokumentit ja valokuvaus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja tehtävät on toteutettu puutteellisesti, niitä ei ole palautettu ajallaan ja niiden toteutuksessa on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja tehtävät on toteutettu hyvin ja annetussa ajassa.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee opintojakson kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija ymmärtää opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, tehtävät on toteutettu erinomaisesti ja annetussa ajassa. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja tehtävät on toteutettu puutteellisesti, niitä ei ole palautettu ajallaan ja niiden toteutuksessa on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Lisätiedot

Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.

Siirry alkuun