Historialliset maalaustekniikat; kangaspohjaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM15
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija oppii kankaalle maalatun taiteen kehitysvaiheet, materiaalit (liimamaali, tempera, öljyväri, pigmentit...) ja teknologian ja maalaa pienmuotoisen kopion 1600 - 1700-luvun kankaalle maalatusta maalauksesta.
Opiskelija ymmärtää kankaalle maalattujen maalausten rakenteen, historialliset maalaustekniikat, materiaalit ja pystyy maalaaman vastaavalla tekniikalla kopion historiallisesta öljyvärimaalauksesta
Sisältö
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy luentojen ja käytännön työn kautta kankaalle maalattujen maalausten historiaan, teknologiaan, materiaaleihin ja maalaustekniikkaan. Opintojakson aikana valmistetaan (pingotetaan) kangaspohja historiallisin menetelmin, pohjustetaan ja maalataan kopio öljyvärein kerrosmaalaustekniikalla. Myös osa aikakaudelle tyypillisiä pigmenttejä valmistetaan itse.
Tutustutaan kankaalle maalattujen maalausten maalaustekniikkaan, erityisesti kerrosmaalaustekniikkaan öljyväreillä, värien keskinäiseen vaikutukseen ja laseeraukseen.
Esitietovaatimukset
Johdatus maalaustaiteen konservointiin, Historialliset maalaustekniikat / puupohja, Pigmentit I, Pigmentit II,
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia varhaisen öljyvärimaalauksen tekniikan perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön.
Työskentelytavat ovat haparoivia ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia öljyvärimaalauksen tekniikan perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Työskentelytavat ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut öljyvärimaalauksen tekniikan materiaalit ja tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut öljyvärimaalauksen materiaalit ja tekniikat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Osallistuminen tehtäviin on ollut aktiivista.
Käytännön työn osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut hieman tarvetta lehtorin lisäohjaukselle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut materiaalien ja öljyvärimaalauksen tekniikan perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, työn jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä vaikeuksia.
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia varhaisen öljyvärimaalauksen tekniikan perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön.
Työskentelytavat ovat haparoivia ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Maalatun työn osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle opintojakson aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.