Siirry suoraan sisältöön

KultausLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KI00CM11

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille tieto keskiaikaisista ja myöhäisemmistä kultaukseen liittyvistä teksteistä / kirjallisuudesta sekä perehdyttää opiskelijat kultauksessa historiallisesti käytettyihin sekä nykypäivänä käytettäviin materiaaleihin, työkaluihin ja menetelmiin.

Erilaisissa esineissä käytetyt pintakoristelutekniikat käydään läpi teoriassa ja osin käytännössä.

Opiskelijat oppivat käytännön harjoitustöiden kautta eri aikakausien kultauksen ja pintakäsittelyjen /-koristelun perustekniikat jotka mahdollistavat kullattujen ja eri tekniikoilla pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin osaamisen.

Sisältö

Kultauksen perinteiset menetelmät - kiiltokultaus ja öljykultaus sekä hopeointi ja muiden lehtimetallien käyttö opetetaan esimerkkien kautta ja opiskelijat tekevät erilaisia harjoitustöitä.

Tutustutaan keskiaikaisiin Etelä- ja Pohjois-Euroopassa käytettyihin kultauksen menetelmiin ja pintakoristelutekniikoihin (sgraffitto, punsselointi, kaiverrus, Pressbrocade) sekä aikakauden pigmentteihin.

Käytännön harjoitustyöt perustuvat osittain esineiden (maalaukset, alttarikaapit, polykromiveistokset, kehykset, huonekalut, mahdollisesti muista materiaaleista valmistetut esineet) aikakaudelle tyypillisten koristelujen kopiointiin.

Jokainen opiskelija pitää Powerpoint-esitelmän valitun artikkelin pohjalta

Esitietovaatimukset

Johdatus maalaustaiteen konservointiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä työsketelytavat ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opiskelija ei pysty tai pystyy hyvin heikosti analysoimaan omia onnistumisia ja epäonnistumisia.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Opiskelija pystyy jonkin verran analysoimaan omia onnistumisia ja epäonnistumisia.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ja aktiivisesti ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, onnistumisen ja mahdollisen epäonnistumisen. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä työsketelytavat ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opiskelija ei pysty tai pystyy hyvin heikosti analysoimaan omia onnistumisia ja epäonnistumisia.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.

Siirry alkuun