Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmätLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: K000CI24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
• Tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
• Määritellä tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteet ja monipuoliset menetelmät sekä tuntee ylemmän AMK -opinnäytetyön vaatimukset
• Valita tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät oman kehittämishankkeen toteuttamiseen.
• Suunnitella kehittämishankkeen ja ohjata yhteistoiminnallisia kehittämisprosesseja
• Hakea tietoa kehittämistyönsä tueksi
• Kirjoittaa opinnäytetyötään prosessimaisesti
Sisältö
• Tiedonhaku ja tietoperustan rakentaminen
• Tutkimukselliset kehittämismenetelmät
• Yhteisölliset ideointimenetelmät
• Vertaisarviointi
• Tiedon tuottaminen kehittämishankkeesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
• Opiskelija tietää tutkimuksellisen kehittämistyön perusteet ja osaa soveltaa vähintään yhtä kehittämistyön menetelmää.
• Opiskelija osaa rakentaa tietoperustan omalle kehittämishankkeelle sekä kykenee kirjoittamaan prosessinomaisesti.
• Opiskelija tunnistaa oman kehittämistyön kannalta keskeiset yhteistyökumppanit.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
• Opiskelija tunnistaa oman alan kehittämiskohteita sekä pystyy toteuttamaan ja arvioimaan tutkimuksellisen kehittämistyön yhdessä keskeisten kumppanien kanssa.
• Kehittämistyön tuloksena syntyy kuvaus ja analyysi toimintatavasta, tuotteesta tai palvelusta, joka on hyödyllinen kohteelle.
• Kehittämistyöstä tuotettu tieto on raportoitu hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija tunnistaa oman alan keskeiset kehittämiskohteet sekä pystyy toteuttamaan ja arvioimaan tutkimuksellisen kehittämistyön yhdessä keskeisten kumppanien kanssa.
• Kehittämistyön tuloksena syntyy uusi toimintatapa, tuote tai palvelu, joka aidosti kehittää kohdetta.
• Kehittämistyöstä tuotettu tieto on raportoitu selkeästi ja tieteellisen kirjoittamisen sääntöjä noudattaen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
• Opiskelija tietää tutkimuksellisen kehittämistyön perusteet ja osaa soveltaa vähintään yhtä kehittämistyön menetelmää.
• Opiskelija osaa rakentaa tietoperustan omalle kehittämishankkeelle sekä kykenee kirjoittamaan prosessinomaisesti.
• Opiskelija tunnistaa oman kehittämistyön kannalta keskeiset yhteistyökumppanit.