Skip to main content

User-Centred DesignLaajuus (5 cr)

Code: KM00EI64

Credits

5 op

Objective

The student is proficient in the user-driven design process. The student learns about the basics of information design and user interface design. The student knows the practices of media work, understands the field of communication and can follow changes in the field.

Content

- Digital communication terminology
- Basics and critical methods of user-oriented design
- Availability criteria
- Contents and models of media work
- Basics of project management
- Basics of user survey

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is familiar with the terminology of digital communication and knows the basics and methods of user-oriented design. The student knows the basic principles of usability. The student knows the contents and operating models of media work and understands the importance of project management. The student knows the basics of user research. The student knows the user-oriented design process and understands the importance of different methods and tools as part of the process. The student is familiar with the practices and principles of the media field.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good knowledge of digital communication terminology and can apply the principles and methods of user-oriented design in practice. The student is able to incorporate usability principles in their design work. The student is able to outline the job descriptions and operating models of the media field. The student is familiar with project management methods. The student is able to utilise user research in their work. The student can apply user-oriented design methods in the project and utilise different operating models in their work.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates excellent knowledge and ability to reflect on the terminology of digital communication. The student can apply the principles and methods of user-oriented design in practice. The student is able to incorporate usability principles in their design work in a meaningful and justified way. The student knows the job descriptions and operating models of the media field and can evaluate them critically. The student is proficient in project management methods and can apply them in practice. The student can skillfully utilise user research in their work. The student masters the design of complex online publications. The student is able to apply the design methods in various user-oriented projects and reflect their impact on the end product.

Assessment criteria, approved/failed

The student is familiar with the terminology of digital communication and knows the basics and methods of user-oriented design. The student knows the basic principles of usability. The student knows the contents and operating models of media work and understands the importance of project management. The student knows the basics of user research. The student knows the user-oriented design process and understands the importance of different methods and tools as part of the process. The student is familiar with the practices and principles of the media field.

Enrollment

06.05.2024 - 31.08.2024

Timing

03.09.2024 - 10.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Tero Marin
Teacher in charge

Tero Marin

Groups
  • KXE24S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.

Content

- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.

Enrollment

02.05.2023 - 27.08.2023

Timing

05.09.2023 - 12.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Tero Marin
Teacher in charge

Tero Marin

Groups
  • KXE23S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.

Content

- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.

Enrollment

02.05.2022 - 04.09.2022

Timing

06.09.2022 - 13.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Design
Teachers
  • Johanna Liipola
Teacher in charge

Tero Marin

Groups
  • KXE22S1DM
    Digital Design

Objective

Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.

Content

- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.

Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.

Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.