Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnotLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EQ83

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Jyrki Konkka
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia, jota voi vapaaehtoisesti hyödyntää:
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Opetusmenetelmät

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa 22.08.2024 klo 12.00 - 14.00

Zoom -linkki ilmoitetaan.

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan orientaatioajankohtana. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritus koostuu oppimistehtävistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn toteutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus. Tehtäväohjausta on saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus - orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Tehtäväohjausta on saatavilla opettajan myöhemmin tiedottamina ajankohtina. Opintojakso alkaa orientaatiolla, joka järjestetään Zoomissa 22.08.2024 klo 12.00 - 14.00

Zoom -linkki ilmoitetaan.


Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta erittäin suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen ja opiskelun aloitus 22.8 alkaen.

Opintojaksolla tehdään itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen viikoittaiseen työskentelyyn ja oman aikataulussuunnitelman laadintaan. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus pari/pienryhmätyöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään Moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja)
- Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (edeltävä perusteet -opintojakso suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. ryhmän SXH22S1 opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä
2. mikäli paikkoja jää, otetaan loput opiskelijat Ilmoittautumisjärjestyksessä kuitenkin niin, että opiskelijat, joille opinto on ensisijaisesti suunnattu, ovat etusijalla valinnassa.
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä lähitoteutukselle mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty/hylätty Koko opintojakso arvioidaan 0-5.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH22K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Aika ja paikka

Opintojakson lähitapaamisten ajankohdat:
pe 12.1.2024 klo 10-15
pe 9.2.2024 klo 10-15
pe 1.3.2024 klo 9-13 (seminaari, pakollinen osallistuminen)

Lisäksi itsenäinen työskentely ja tehtävät

Oppimateriaalit

ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

lähiopetus, Itsenäinen työskentely ja tehtävät sekä seminaari, 5 op=135h.
Huom! Toteutus on monimuotoryhmälle SXH22K2 suunnattu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työskentely koostuu lähiopetukseen osallistumisesta, seminaarista (pakollinen osallistuminen), itsenäisestä opiskelusta sekä tehtävien teosta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso koostuu kolmesta lähitapaamisesta 12.1, 9.2 sekä 1.3 (pakollinen seminaarikerta). Opiskelu edellyttää lisäksi itsenäistä opiskelua sekä tehtävien tekoa.

Opintojakson lähitapaamisten ajankohdat:
pe 12.1.2024 klo 10-15
pe 9.2.2024 klo 10-15
pe 1.3.2024 klo 9-13 (seminaari, pakollinen osallistuminen)

Mahdolliset opintojaksoa koskevat ahot -hakemukset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua, huomioiden tutkintosäännössä määritelty hakemusten käsittelyaika.

TOTEUTUS ON TARKOITETTU ENSISIJAISESTI RYHMÄN SXH22K2 OPISKELIJOILLE

Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät arvioidaan 0-5 sekäi hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

23.01.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia, jota voi vapaaehtoisesti hyödyntää:
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Opetusmenetelmät

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa pe 26.1.2024 klo 12-13.30

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/63668761078

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan viimeistään orientaatioajankohtana. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn toteutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus. Tehtäväohjausta on saatavilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus - orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Tehtäväohjausta on saatavilla opettajan myöhemmin määrittäminä ajankohtina. Opintojakso alkaa orientaatiolla, joka järjestetään Zoomissa pe 26.1 klo 12-13.30

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/63668761078


Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan viimeistään orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta erittäin suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen ja opiskelun aloitus 26.1 alkaen.

Opintojaksolla tehdään itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen viikoittaiseen työskentelyyn ja oman aikataulussuunnitelman laadintaan. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus parityöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään Moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja)
- Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (edeltävä perusteet -opintojakso suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta keväällä 2024 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä lähitoteutukselle mikäli siirtoa ei tehdä automaattisesti.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty/hylätty Koko opintojakso arvioidaan 0-5.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 05.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH22K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin loppuseminaariin osallistuminen on pakollista siinä mielessä, että sieltä poissaolo on korvattava tehtävällä. Myös kurssin ensimmäisellä kerralla on tärkeää olla paikalla. Silloin aloitetaan tekemään kurssin pääsuoritteena olevaa kehityssuunnitelmaa ja muodostetaan ryhmät sen tekemistä varten.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXH22K1 opiskelijoille. Muita otetaan mukaan mahtumisen mukaan.
1) 16.1. ap
2) 18.1. ap
3) 26.1. ap
4) 16.2. ap
5) 1.3. ap
6) 19.3. ap
7) 25.3. ip
Seminaari 5.4. ip Seminaarin lopullinen aikataulu selviää kurssin aloituskerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy pienryhmissä tehtävän kehityssuunnitelman pohjalta. Arvosanan saadakseen jokaisen opiskelijan pitää myös suorittaa hyväksytysti kaksi kurssin aikana esiteltävää aineistonanalysointitehtävää.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
Ryhmät
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson moodle -työskentelyalustalla.

Suositeltavaa oppimista tukevaa täydentävää kirjallisuutta/materiaalia tarvittaessa:
- Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
-Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: https://blogs.helsinki.fi/kielijelppi
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet

Opetusmenetelmät

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus. Orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa etäorientaatiolla zoomissa pe 1.9.2023 klo 11.15-12.45

Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/63558831999

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila. Moodleen pääsy vaatii kirjautumisen. Kirjautumisavain ilmoitetaan viimeistään orientaatioajankohtana. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta suositeltava ja tukee opiskelun aloittamista. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen sekä opiskelun aloitus perehtymisen jälkeen.

Opintojakson suoritus koostuu seuraavista osista, joiden aikataulut ja tarkemmat ohjeet ilmoitetaan Moodlessa ja käydään lisäksi läpi orientaatiossa.
1. Annetun oppimateriaalin itseopiskelusta Moodle -alustalla. Opiskelu tulee itsenäisesti aikatauluttaa siten, että viikoittainen opiskelu mahdollistuu.
2. Oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta annetussa aikataulussa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suoritus koostuu annetuista oppimistehtävistä sekä niiden palauttamisesta ohjeiden mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu ja tehtävät, 5 op=135h.
Itsenäisen työskentelyn toteutuksella opiskelu edellyttää oman ajankäytön suunnittelua ja viikoittain tapahtuvaa itsenäistä opiskelua sekä itsenäistä ongelmanratkaisua. Kyseessä ei ole etäopetustoteutus.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on itsenäisen työskentelyn toteutus - orientaatiota lukuun ottamatta ei etäopetusta. Opintojakso alkaa orientaatiolla, joka järjestetään Zoomissa pe 1.9 klo 11.15-12.45

Zoom -linkki: https://metropolia.zoom.us/j/63558831999

Opintojakson oppimisalustana toimii Moodle -työtila, johon pääsee kirjautumaan viimeistään orientaation yhteydessä. Kirjautumisavain ilmoitetaan. Orientaatio on vapaaehtoinen, mutta erittäin suositeltava. Vaihtoehtoisesti itsenäinen opintojakson työtilaan, ohjeisiin, sisältöön ja tehtäviin perehtyminen ja opiskelun aloitus 1.9 alkaen.

Opintojaksolla tehdään itsenäisesti oppimistehtäviä, jotka edellyttävät huolellista paneutumista opintojakson oppisisältöön sekä kykyä itsenäiseen viikoittaiseen työskentelyyn ja oman aikataulussuunnitelman laadintaan. Osassa tehtäviä voi olla mahdollisuus parityöskentelyyn. Oppimistehtäviin ohjeistetaan ja palautusaikataulu ilmoitetaan orientaation yhteydessä sekä on nähtävillä Moodle -työtilassa.

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti orientaatiossa annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelussa käytetään Moodle -alustaa. Huom! Opintojakso ei ole etäopetustoteutus (ei etäluentoja)
- Osallistuminen edellyttää tutkimus- ja kehittämistyön perusteiden hallintaa (edeltävä perusteet -opintojakso suoritettu tai suoritetaan yhtäaikaisesti) sekä kykyä ja sitoutumista itsenäiseen opiskeluun ja työskentelyyn, oman viikoittaisen opiskeluaikataulun laadintaan ja sen noudattamiseen, ongelmanratkaisuun, oppimateriaalin käyttöön sekä tiedonhakuun.
- Mikäli opiskelija arvioi oman oppimisensa edellyttävän ohjattua työskentelyä ja lähiopetusta, suositellaan itsenäisen työskentelyn sijasta ilmottautumista opintojakson lähitoteutukselle.
- Opintojakso on tarkoitettu sosionomi -tutkinnon opiskelijoille.
- Opintojaksolle otetaan maksimissaan 35 opiskelijaa. Jos opintojaksolle ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa, noudatetaan seuraavia valintaperusteita järjestyksessä:
1. pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys
-Mikäli et mahdu mukaan opintojaksolle (ilmoittautuneiden määrä ylittää 35 opiskelijan rajan) eli ilmoittautumisesi hylätään, on mahdollista osallistua opintojaksosta syksyllä 2023 järjestettävään lähitoteutukseen. Tämä edellyttää, että otat yhteyttä opettajaan välittömästi ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen kun tieto hylkäämisestä on tullut (miia.ojanen@metropolia.fi) ja pyydät siirtämistä lähitoteutukselle.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan: miia.ojanen@metropolia.fi.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen
miia.ojanen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 0-5 tai hyväksytty/hylätty Koko opintojakso arvioidaan 0-5.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Jukka Törnroos
Ryhmät
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu pääasiassa sosiaalialan aloitusryhmän SXH21S1 opiskelijoille ja sen opetuskerrat toteutetaan lähiopetuksena. Alustava aikataulu on seuraava:
1 13.10. ap
2 1.11.ap
3 6.11. ap
4 8.11.ap
5 17.11.ap
6 20.11.ap
7 24.11. ap

Loppuseminaari: 7.12. klo 9-15 (loppuseminaarissa on pakollinen läsnäolo, joten mahdollinen poissaolo on korvattava). Tarkemmat tiedot kurssista toimitetaan sen osallistujille noin viikko ennen sen alkua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Degree Programme in Social Services
Opettaja
  • Miia Ojanen
  • Tiina Lehto-Lundén
Ryhmät
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustellusti arvioida ja valita tarkoituksenmukaisia lähestymistapoja ja menetelmiä, joiden avulla koulutusalan työtä ja työyhteisöjä voidaan tutkia ja kehittää. Hän tunnistaa omalla alallaan käytettyjen keskeisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien lähtökohdat ja käsitteet. Opiskelija osaa kerätä tarkoituksenmukaista tutkimus- ja kehittämistoiminnan aineistoa, ja hänellä on perusvalmiudet aineiston käsittelemiseen ja analysointiin, argumentointiin sekä tulosten raportointiin.

Sisältö

Oman alan keskeiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. arviointitutkimus, toimintatutkimus, tapaustutkimus, laadullinen ja määrällinen tutkimus). Aineiston hankinta, käsittely ja analysointi. Tulosten raportointi, esittäminen ja hyödyntäminen.

Aika ja paikka

24.08.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
25.08.2023 08.30 - 11.45 MPA6011
01.09.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 independent, computer class is reserved
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 12.45-13.45 Niina Pietilä: opinnäytetyön info
22.09.2023 13.00 - 14.00 zoom, https://metropolia.zoom.us/j/67274626390, Meeting ID: 672 7462 6390 ohjausta tarvittaessa
13.10.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 esitykset, pakollinen läsnäolo

Oppimateriaalit

Esim.

Englanniksi:
- Devine & Heath. 2009. Doing social science : evidence and methods in empirical research. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
- Flick (Ed.) 2017. The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection.
- Outwhite & Turner (Ed.) 2007. The SAGE Handbook of Social Science Methodology.
- Perri & Bellamy 2012. Principles of Methodology : A Guide to Research Design in Social Science


Suomeksi:
- Clarkeburn, Henriikka & Mustajoki, Arto 2007. Tutkijan arkipäivän etiikka. Tampere: Vastapaino.
-Hallamaa, Jaana, Launis, Veikko, Lötjönen, Salla & Sorvali, Irma 2006. Etiikkaa ihmistieteille. Tietolipas 211. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 16. painos. Helsinki: Tammi.
-Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi 2009. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen 2002. Helsinki: Tutkimuseettinen neuvottelukunta.
-Hyvärinen,Matti, Nikander, Pirjo ja Ruusuvuori, Johanna 2010. Haastattelun analyysi. Tampere: Vastapaino.
-Kananen, Jorma (2008): Kvali - Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2011) Kvantti - Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kananen, Jorma (2015) Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
-Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2008. Helsingin yliopiston kielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.2018.
-Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus. Saatavana osoitteessa: . Luettu 24.5.1018.
-Kniivilä, Sonja, Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3., uudistettu painos. Helsinki: Gaudeamus.
-KOPPA, Menetelmäpolkuja humanisteille n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Kuula, Arja 2006. Tutkimusetiikka. Aineiston hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
-Kyrö, Paula Tieteellinen tutkimusprosessi. https://metodix.fi/2014/05/17/kyro-paula-tieteellinen-tutkimusprosessi/
-Lagström, Hanna, Pösö, Tarja, Rutanen, Niina & Vehkalahti, Kaisa (toim. ) 2010. Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Julkaisuja 101. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/ Nuorisotutkimusseura.
-Menetelmäopetuksen tietovaranto: https://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/index.html
-Menetelmäpolkuja humanisteille, KOPPA n.d. Jyväskylän yliopisto. Saatavana osoitteessa: https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja
-Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. 3. uudistettu painos. Helsinki: International Methelp.
-Metsämuuronen, Jari 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä : tutkijalaitos. Helsinki: International Methelp.
-Metodix, metoditietämystä kaikille n.d. Saatavana osoitteessa: https://metodix.fi/sivukartta/
-Opinnäytetyöpakki, Kajaanin ammattikorkeakoulu n.d. Saatavana osoitteessa: http://193.167.122.14/Opari/ontTukiOngTehtHyp.aspx
-Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
-Ruusuvuori, Johanna & Tiitula, Liisa 2005, Haastattelu: Tuktimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapainoa.
-Vilkka, Hanna (2015 tai vanhempi painos): Tutki ja kehitä
-Vilkka, Hanna (2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäinen työskentely
Kehittämistehtävän työstäminen, esityksen valmistelu sekä esittäminen seminaarissa. Seminaariin (13.10) osallistuminen on pakollista.


Opintojaksolla on lisäksi ennakkotehtävä, joka tehdään ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot: Miia Ojanen

Lisätietoja opiskelijoille

24.08.2023 12.45 - 16.00 MPA5015
25.08.2023 08.30 - 11.45 MPA6011
01.09.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 independent, computer class is reserved
15.09.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 12.45-13.45 Niina Pietilä: opinnäytetyön info
22.09.2023 13.00 - 14.00 zoom, ohjausta tarvittaessa
13.10.2023 12.45 - 16.00 MPA6011 esitykset, pakollinen läsnäolo

Opintojaksolla on lisäksi ennakkotehtävä, joka tehdään ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Katso opintosuunnitelman liite.