Siirry suoraan sisältöön

Työ- ja kieliharjoittelu 3 – yhdenvertaisen ammatillisen työotteen vahvistuminenLaajuus (20 op)

Tunnus: SX00FD87

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaista asiakastyön työorientaatiota ja menetelmiä asiakaslähtöisellä ja syrjimättömällä tavalla. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yksilö- ja/tai yhteisöpohjaista toimintaa sosiaalipedagogisin keinoin yksilöä, ryhmää ja yhteisöä vahvistaen. Opiskelija tunnistaa ja reagoi asiakkaan kokemaan syrjintään tai epätasa-arvoon yhteiskunnan makro-, meso- ja/tai mikroulottuvuuksissa. Opiskelija osaa perustella, dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ja sen vaikuttavuutta.
Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan ammattieettisiä periaatteita ja syrjimättömyyteen perustuvia lähestymistapoja sekä työssään että työyhteisössään. Hän kykenee oman toimintansa kriittiseen arviointiin. Opiskelija tuntee työyhteisössä ja sosiaalialalla tehtävää tutkimusta ja kehitystyötä.

Opintojakson kieli- ja kielitietoisuustavoitteet (suomen kieli) valitaan opiskelijan kielitaitotason mukaan:

B1 - B2: Opiskelija osallistuu aktiivisesti työharjoittelupaikan viestintätilanteisiin. Hän edistää viestinnän tavoitteita eri tilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja osallistuu ammatilliseen keskusteluun suomeksi. Hän tunnistaa mahdollisia ongelmia viestintätilanteissa ja osaa mukauttaa viestintäänsä vastaanottajan mukaan. Opiskelija tunnistaa kielen sävyjä ja vivahteita ja osaa ottaa ne huomioon kirjallisessa viestinnässään. Hän osaa tuottaa oman alansa keskeisimpiä kirjallisia tekstilajeja (esim. tarjoukset, sähköpostiviestit, kokouspöytäkirjat, asiakasdokumentointi).

C1 – C2 (myös suomea äidinkielenään puhuvat): Opiskelija osaa toimia työharjoittelupaikan suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kielitietoisesti. Hän tunnistaa kielen sävyjä ja vivahteita, ja osaa ottaa ne huomioon asiakaskohtaamisissa ja asiakasdokumentoinnissa. Hän tietää, miten kehittää kielitietoisuuttaan ja osaa ennakoida viestinnän mahdollisia haasteita. Opiskelija osaa mukauttaa viestintäänsä vastaanottajan mukaan (esim. selkokielen käyttö, kielenulkoisten viestintävihjeiden hyödyntäminen). Opiskelija edistää työyhteisön kielitietoisuutta ja kielitietoisia käytänteitä. Opiskelija toimii itsenäisesti ja oma-aloitteisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa.

Sisältö

Harjoittelu suoritetaan toimintaympäristössä, jossa opiskelija vahvistaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan. Suomen kieltä osaavat (taitotaso vähintään C1) opiskelijat voivat suorittaa harjoittelun kansainvälisessä vaihdossa. Kieliharjoittelussa tuetaan opiskelijan kielenoppimista (B1–B2-tasoilla) ja kielitietoista työskentelyotetta (C1–C2-tasoilla). Opiskelijat arvioivat itse suomen kielen taitonsa arviointityökalun avulla ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen.

Opintojakson kieli- ja kielitietoisuustavoitteet (suomen kieli) valitaan opiskelijan kielitaitotason mukaan:

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Työ- ja kieliharjoittelu 2 – Kestävä kehitys asiakastyössä sekä yhteensä opintoja noin 165 op. Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.1.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen opiskelijat suorittavat harjoittleun varhaiskasvatuksen tehtävissä.