Siirry suoraan sisältöön

Monialainen toiminnan kehittäminen mielenterveystyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: S000EM67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa asiakaslähtöisen ja monialaisen tuen ja hoidon tarpeen arvioinnin, tavoitteiden asettamisen, arvioinnin ja dokumentoinnin.
• tunnistaa asiakkaan ja hänen läheisensä psykoterapian tarpeen, ohjauksen prosessit, erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat ja toteutusmahdollisuudet
• osaa toimia oman ammattisi ja (työtehtäväsi) edustajana monitoimijaisessa yhteistyössä
• osaa hyödyntää dialogisia työmenetelmiä asiakaslähtöisesti monitoimijaisessa yhteistyössä

Sisältö

• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön keskeiset sisällöt
• psykoterapian prosessi (Kelan kuntoutuspsykoterapia)
• keskeisimmät psykoterapeuttiset lähestymistavat ja psykoterapian toteutusmahdollisuudet
• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön dialogiset (ja digitaaliset) työmenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laaja-alaisesti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Marianne Sipilä
  • Pihla Markkanen
Ryhmät
  • S1522S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa asiakaslähtöisen ja monialaisen tuen ja hoidon tarpeen arvioinnin, tavoitteiden asettamisen, arvioinnin ja dokumentoinnin.
• tunnistaa asiakkaan ja hänen läheisensä psykoterapian tarpeen, ohjauksen prosessit, erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat ja toteutusmahdollisuudet
• osaa toimia oman ammattisi ja (työtehtäväsi) edustajana monitoimijaisessa yhteistyössä
• osaa hyödyntää dialogisia työmenetelmiä asiakaslähtöisesti monitoimijaisessa yhteistyössä

Sisältö

• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön keskeiset sisällöt
• psykoterapian prosessi (Kelan kuntoutuspsykoterapia)
• keskeisimmät psykoterapeuttiset lähestymistavat ja psykoterapian toteutusmahdollisuudet
• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön dialogiset (ja digitaaliset) työmenetelmät

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laaja-alaisesti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Marianne Sipilä
  • Pihla Markkanen
Vastuuopettaja

Marianne Sipilä

Ryhmät
  • S1521S6C
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa asiakaslähtöisen ja monialaisen tuen ja hoidon tarpeen arvioinnin, tavoitteiden asettamisen, arvioinnin ja dokumentoinnin.
• tunnistaa asiakkaan ja hänen läheisensä psykoterapian tarpeen, ohjauksen prosessit, erilaiset psykoterapeuttiset lähestymistavat ja toteutusmahdollisuudet
• osaa toimia oman ammattisi ja (työtehtäväsi) edustajana monitoimijaisessa yhteistyössä
• osaa hyödyntää dialogisia työmenetelmiä asiakaslähtöisesti monitoimijaisessa yhteistyössä

Sisältö

• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön keskeiset sisällöt
• psykoterapian prosessi (Kelan kuntoutuspsykoterapia)
• keskeisimmät psykoterapeuttiset lähestymistavat ja psykoterapian toteutusmahdollisuudet
• asiakaslähtöisyyden ja monialaisen ja monitoimijaisen yhteistyön dialogiset (ja digitaaliset) työmenetelmät

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Opetus Kevät 2022
Teoriaopetus 22-23.3.2022 (hybridi),
Lähiopetus
Työpaja 20.-21.4.2022

Opiskeluun sisältyy itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävä
Osallistuminen
Lähiopetus joko Metropoliassa tai Xamkissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin
on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laaja-alaisesti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen