Siirry suoraan sisältöön

Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (englanniksi): Creativity and Arts in Social and Health Fields

Opetussuunitelman tunnus: K1225S6

Tutkintonimike
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
Muusikko (ylempi AMK)
Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Medianomi (ylempi AMK)
Muotoilija (ylempi YAMK)
Vestonomi (ylempi AMK)
Konservaattori (ylempi AMK)
Laajuus
60 op
Kesto
1.5 vuotta (60 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
englanti

Kuvaus

Tutkinnosta valmistuu kulttuurihyvinvointialaan erikoistuneita ammattilaisia, jotka kykenevät hyödyntämään luovuuden mahdollisuuksia ihmisten elämän ja hyvinvoinnin tukena, edistämään kulttuurioikeuksien toteutumista, arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta sekä uudistamaan ammatillisia käytänteitä, rakenteita ja ajattelua. Luovuus ja mahdollisuudet sen erilaiseen ilmentämiseen sekä kulttuuritoiminta ja taidekokemukset kuuluvat kaikille ihmisille osana hyvää ja merkityksellistä elämää.

CRASH - Luovuus ja taide sosiaali- ja terveysaloilla -YAMK-tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia kulttuurihyvinvointialan kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä kulttuuri- ja taidealan ja soveltuvin osin sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Tutkinto ei pätevöitä kulttuuri- tai taidealan tutkinnolla koulutukseen hakeutuvia sosiaali- ja terveysalan säädeltyihin tutkintoihin. Työelämässä he voivat toimia rohkeina moniammatillisten käytänteiden uudistajina terveyteen, hyvinvointiin, luovuuteen ja osallisuuteen liittyvissä ratkaisuissa

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Opiskelu tapahtuu ryhmässä, jossa on kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Erityispiirteenä CRASH-YAMK tutkinnossa on jo koulutukseen hakuvaiheessa käynnistettävä moniammatillinen yhteistyö, joka kulkee läpi opintojen. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden työyhteisöjä sekä luodaan uusia kontakteja esimerkiksi Metropolian tutkimus- kehittämis- ja innovaatiohankkeiden ja muiden yhteistyötahojen verkostoissa. Oppimista tuetaan asiantuntijaluentojen, työpajojen, projekti- ja vertaisryhmätyöskentelyn sekä ohjauksen avulla.

CRASH- opinnoissa yhdistetään uusinta tutkimusta työelämän käytännönläheiseen kehittämiseen. Koulutuksen toteutuksessa yhteistyötä tehdään kansainvälisten kumppaneiden kanssa, mikä luo innostavia näkymiä alan kansainväliselle kehittämiselle. Myös Taideyliopisto on mukana CRASH- yhteistyössä: osa opintojaksoista on yhteisiä Metropolian YAMK-opiskelijoille ja Taideyliopiston maisteriopiskelijoille.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tutkinto-ohjelman suunnittelussa ja opetussuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty 1) kokemus-, asiantuntija- ja työelämätietoa, 2) tutkimustietoa sekä 3) kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.

Työelämätietoa kerättiin keväällä 2020 työelämäasiantuntijoille, sidosryhmille ja koulutusorganisaatioille suunnatuissa työpajoissa sekä haastatteluin. Koulutuksen yhteiskehittelyprosessi sisälsi monimuotoista dialogia, joka mahdollisti yhdessä rakentuvaa ymmärrystä koulutuksen tehtävästä ja sen tuottamasta osaamisesta. Työelämätarvetta tarkasteltiin myös erilaisten selvitysten kautta. Tutkinnon rakennetta, sille valittujen painopisteiden, käsitteiden ja osaamistavoitteiden määrittämistä sekä työelämätarpeen hahmottamista ohjasi lisäksi sen taustaksi koottu laaja tutkimustieto.

Tutkinnon kehittämisessä tehtiin yhteistyötä myös kansainvälisten kumppanien kanssa. Suomessa yhteistyötä tehtiin erityisesti Taideyliopiston kanssa. Tutkinnon kehittämisvaiheessa sekä Metropolian TKI-toiminnassa syntyneitä kumppanuuksia ja verkostoja hyödynnetään CRASH-tutkinnon työelämäprojekteissa ja kehittämisessä edelleen.

Lisätiedot

Laura Huhtinen-Hildén laura.huhtinen-hilden@metropolia.fi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• Osaa tunnistaa, miten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta voidaan edistää luovuuden ja taiteiden avulla yhteiskunnassa.
• Kykenee hyödyntämään luovuutta ja taidetta hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden vahvistamiseksi erilaisissa yhteyksissä.
• Osaa hyödyntää tutkittua teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa työssään ja ammatillisessa kehittymisessään.
• Kykenee uudistamaan ammatillisia käytäntöjä ja organisaatiorakenteita löytääkseen ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin luovuuden ja taiteen kautta.
• Osaa toteuttaa ja johtaa yhteiskehittämisen prosesseja moniammatillisessa ryhmässä.
• Kykenee viestimään ja toimimaan vakuuttavasti kansainvälisessä, moniammatillisessa yhteistyössä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
K1225S6-1001
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot

(Valitaan kaikki )

20
K000EM92 Luovuus, terveys ja hyvinvointi 10
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FD58 Yhteiskehittelyprojekti 5
K1225S6-1002
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit

(Valitaan kaikki )

35
S000FD59 Moniammatillinen dialogi ja arviointi 5
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
K1225S6-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
Yhteensä 60 45 10 30 15 10 15 15 7.5 7.5 5 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
K1225S6-1001
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot

(Valitaan kaikki )

20
K000EM92 Luovuus, terveys ja hyvinvointi 10
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FD58 Yhteiskehittelyprojekti 5
K1225S6-1002
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit

(Valitaan kaikki )

35
S000FD59 Moniammatillinen dialogi ja arviointi 5
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
K1225S6-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
Siirry alkuun