Optometristi (AMK), aikuiskoulutus: SO11S2
Opetussuunitelman tunnus: SO11S2
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2011
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Optometrian koulutusohjelma kouluttaa näkemisen asiantuntijoita pääsääntöisesti terveydenhuollon yksityissektorin palvelukseen.
Optometristi on näkemisen asiantuntija. Tämän eksperttialueensa lisäksi hän hallitsee liike-elämässä toimimisen periaatteet ja hänellä on kyky kohdata erilaisia ihmisiä. Hän osaa soveltaa omaa osaamista työelämän muutoksessa.
Koulutusohjelman tavoitteena on luoda opiskelijalle monipuolinen, kansainvälinen ja yhteisöllinen oppimisympäristö optometristin ammattitaidon kehittymiselle. Opiskelijalle kehittyy koulutuksen aikana selkeä ammatti-identiteetti ja –etiikka toimia itsenäisesti osana eurooppalaista näönhuoltoa yhteistyössä alan eri toimijoiden kanssa. Opiskelijalle syntyy kiinnostus kehittää omaa ammattitaitonsa sekä toimia oman alansa arvioijana ja kehittäjänä. Koulutuksen aikana opiskelija saa valmiudet toimia liike-elämän asiakaspalvelu- ja johtotehtävissä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Optometristin opetussuunnitelma on uudistunut osaamisperusteiseksi. Uudistamisen yhteydessä on opetussuunnitelman sisältöä muutettu vastaamaan yleiseurooppalaista optometristin toimenkuvaa ja samalla on huomioitu Suomessa alalla tapahtuneet muutokset. Opetussuunnitelmassa on ensiksi huomioitu Optisen alan eurooppalaisen kattojärjestön European Council of Optometry and Optics ECOOn osaamisvaatimukset optometristille. Osaamisvaatimukset on edellytys optometristin vapaaseen ammatinharjoittamiseen ja työntekoon Euroopassa. Toiseksi on huomioitu Suomen lainsäädännössä tapahtuneet muutokset optikon toimen harjoittamisessa, jossa optikko oikeutettaan hankkimaan ja käyttämään vastaanotollaan tarvitsemiaan lääkkeitä. Kolmanneksi opetussuunnitelmassa on pyritty huomiomaan alalla tapahtunutta kehitystä. Näiden lisäksi on opetussuunnitelmassa huomioitu Metropolia ammattikorkeakoulun sekä hyvinvointi ja toimintakykyklusterin vaatimukset ja toivomukset.
Opetussuunnitelmatyöhön on osallistunut alalla toimivat työnantaja- ja työntekijäjärjestöt, suurimpien liikeketjujen, tukkukaupan sekä opiskelijoiden edustajat optisen alan neuvottelukunnan kautta. Neuvottelukunta on kokoontunut neljä kertaa käsittelemään opetussuunnitelmaa. Tämän lisäksi neuvottelukunta perusti pienempiä ryhmiä käsittelemään opetussuunnitelmaan. Neuvottelukunta on hyväksynyt 11.2.2011 pidetyssä kokouksessa oheisen opetussuunnitelman.
Opetussuunnitelma on voimakkaasti painottunut kliiniseen näöntutkimukseen ja silmien terveydentilan havainnointiin. Opetussuunnitelma antaa optometristille optikon toimen harjoittamiseen uusia oikeuksia. Hänellä on oikeus käyttää vastaanotolla tarpeenmukaisten pintapuudutteita ja oftalmoskopiatutkimuksessa tarvittavia lyhytvaikutteisia mydriaatteja. Aikaisempien opetussuunnitelmien mukaan valmistuneiden tulee käydä erillinen lisäkoulutus saadakseen vastaavat oikeudet. Tämän opetussuunnitelman mukaan koulutetuilla optometristeilla on myös oikeus itsenäisesti määrätä ja sovittaa piilolaseja sekä heikkonäköisten apuvälineitä. Aikaisemmin valmistuneilta vaaditaan myös näistä erillinen lisäkoulutus.
Osaamisalueet ja koulutusohjelman profiili
Opetussuunnitelma koostuu seitsemästä ydinosaamisalueesta, optiikan ja optiset sovellusten osaaminen, näkemisen kehittymisen ja tutkimisen osaaminen, ihmiskehon rakenteen ja toiminnan osaaminen, näkemisen fysiologian ja silmälääketieteen osaaminen, optometristi alansa kehittäjänä, optometrian ja optisen alan kehittäminen ja johtaminen sekä vapaasti valittavat opinnot.
Koulutusohjelma noudattaa eurooppalaisen alan kattojärjestön ECOO optometristille asetettuja osaamistavoitteita. Opetussuunnitelma on rakennettu siten, että ECOO voi akreditoida koulutuksen.
Uudet tulevat toiminta-alueet
Opetussuunnitelma on ainoa Suomessa, joka antaa optometristille oikeuden diagnostisten lääkkeiden käyttöön vastaanotolla. Koulutus antaa myös suoraan piilolasien ja heikkonäköisten määrämis- ja sovitusoikeuden. Koulutuksen ja optometristin työn painopistettä on muutettu voimakkaasti näöntutkimuksen suuntaan. Vanheneva väestö vaatii enemmän silmien terveydentilan seurantaa.
Geneeriset taidot
Opetussuunnitelma mahdollistaa ihmisen ja näkemisen tutkimiseen liittyvien taitojen kehittymisen. Optometristin työ vaatii kriittistä ajattelua, analyyttistä päättelykykyä, ongelmanratkaisu- ja kommunikaatiotaitoja. Yleisten työelämätaitojen kehittyminen tapahtuu yleisten ammattikorkeakouluvaatimusten mukaisesti. Toivomme opettajien toteutussuunnitelmien mahdollistavan sosiaalisen rohkeuden, kekseliäisyyden, riskinotton, innostumisen ja innostamisen taito kehittymistä.
Opetuksen monialaisuuden näkyminen opetussuunnitelmassa
Opetussuunnitelma mahdollistaa monialaisten projektien toteuttamisen. Opiskelijat voivat osallistua oman asiantuntijuuden puitteissa monialaisiin projekteihin. Projekteja voidaan toteuttaa ammattiaineiden kliinisen opetuksen yhteydessä, innovaatio-opinnoissa ja opinnäytöissä.
Valinnaisuus opinnoissa
Koulutusohjelman koko ei anna mahdollisuutta eri suuntautumisvaihtoehtojen rakentamiseen. Opintojaksojen sisällä opiskelija voi suunnata opintojen sisältöä omien kiinnostusten mukaan. Ahot-menettelyllä on mahdollista suunnata opintoja. Valinnaisuus toteutuu parhaiten vapaasti valittavien opintojen lisäksi innovaatio-opinnoissa ja opinnäytetöissä.
Kansainvälisyys
Opetussuunnitelma on rakennettu vastaamaan ECOOn vaatimuksia. Opiskelija voi suorittaa vastaavia opintoja muissa Euroopan maissa. Opintojaksojen tavoitteet ovat samansuuntaisia. Opetussuunnitelma on rakennettu siten, että se mahdollistaa opiskelijavaihdon (pitkän vaihdon, yli 3 kk) kuudennella lukukaudella ilman, että opintoihin tulee kohtuutonta viivästymistä.
Yrittäjyys
Opetussuunnitelmassa olemme joutuneet supistamaan yrittäjyyden osuutta kahdeksasta opintopisteestä kolmeen. Pidämme tätä valitettavana asiana, sillä optometristi työllistyy yksityissektorille ja usein ainoa vaihtoehto on oman yritystoiminnan aloittaminen yrittäjänä tai ammatinharjoittajana. Supistaessamme yrittäjyyden opetusta katsoimme, että yrittäjyysosaamista on mahdollista hankkia muuna koulutuksena. Toivomme opiskelijoiden valitsevan vapaasti valittaviin opintoihinsa yrittäjyyttä.
Työelämäläheisyys/työelämälähtöisyys
Opetussuunnitelma on toteutettu yhteistyössä työelämän kanssa. Opetussuunnitelma mahdollistaa alan kehittymisen uuteen suuntaa ja tarjoaa mahdollisuuksia alan voimakkaaseen suuntautumiseen eri-ikäisten henkilöiden silmien näönhuoltoon ja työnäkemiseen.
Eero Kokko
Opetussuunnitelma vastaava
Optometrian koulutusohjelma
Lisätiedot
Yhteystiedot:
Eero Kokko (opetussuunnitelmavastaava)
PL 4033
00079 Metropolia
Puh: 020 783 5847
E-mail: etunimi.sukunimi(at)metropolia.fi
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2011-2012 | 2012-2013 | Syksy 2011 | Kevät 2012 | Syksy 2012 | 1. / 2011 | 2. / 2011 | 3. / 2012 | 4. / 2012 | 1. / 2012 | 2. / 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SO11S2-1000 |
Optiikan ja optisten sovellusten osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
38 | |||||||||||
SO11S2-1007 |
Silmälasiteknologia
(Valitaan kaikki ) |
13 | |||||||||||
SO00AA06 | Silmälasiteknologia 1 | 4 | |||||||||||
SO00AA07 | Silmälasiteknologia 2 | 4 | |||||||||||
SO00AA08 | Silmälasiteknologia 3 | 5 | |||||||||||
SO00AA04 | Visuaalinen optiikka | 6 | |||||||||||
SO00AA05 | Geometrinen optiikka | 4 | |||||||||||
SO00AA09 | Silmälasien valmistaminen | 6 | |||||||||||
SO00AA10 | Silmälasien valmistaminen ja myynti, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA11 | Näköergonomia | 6 | |||||||||||
SO11S2-1001 |
Näkemisen kehittymisen ja tutkimisen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
55 | |||||||||||
SO11S2-1008 |
Optometriset diagnostiset menetelmät
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||
SO00AA12 | Optometriset diagnostiset menetelmät 1 | 4 | |||||||||||
SO00AA13 | Optometriset diagnostiset menetelmät 2 | 3 | |||||||||||
SO00AA14 | Optometriset diagnostiset menetelmät 3 | 3 | |||||||||||
SO11S2-1009 |
Optometrinen näöntutkimus– kliininen optometria
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||||
SO00AA15 | Optometrinen näöntutkimus – kliininen optometria 1 | 3 | |||||||||||
SO00AA16 | Optometrinen näöntutkimus – kliininen optometria 2 | 3 | |||||||||||
SO00AA17 | Optometrinen näöntutkimus – kliininen optometria 3 | 3 | |||||||||||
SO00AA18 | Optometrinen näöntutkimus – kliininen optometria 4 | 3 | |||||||||||
SO11S2-1010 |
Silmän virhetaittoisuuden tutkiminen
(Valitaan kaikki ) |
9 | |||||||||||
SO00AA19 | Silmän virhetaittoisuuden tutkiminen 1, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA20 | Silmän virhetaittoisuuden tutkiminen 2, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA21 | Silmän virhetaittoisuuden tutkiminen 3, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO11S2-1011 |
Piilolasien sovittaminen
(Valitaan kaikki ) |
9 | |||||||||||
SO00AA22 | Piilolasien sovittaminen 1 | 3 | |||||||||||
SO00AA23 | Piilolasien sovittaminen 2 | 3 | |||||||||||
SO00AA24 | Piilolasien sovittaminen 3 | 3 | |||||||||||
SO11S2-1012 |
Näkemisen tutkiminen
(Valitaan kaikki ) |
9 | |||||||||||
SO00AA26 | Näkemisen tutkiminen 1, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA27 | Näkemisen tutkiminen 2, työelämäharjoittelu | 6 | |||||||||||
SO00AA25 | Näönkuntoutus | 6 | |||||||||||
SO11S2-1002 |
Ihmiskehon rakenteen ja toiminnan osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
14 | |||||||||||
SO00AA28 | Solubiologian ja biokemian perusteet | 3 | |||||||||||
SO00AA29 | Yleinen fysiologia ja anatomia | 4 | |||||||||||
SO00AA30 | Solu- ja mikrobiologia, immunologia ja aseptiikka | 4 | |||||||||||
SO00AA31 | Patologia, epidemiologia ja biostatistiikan perusteet | 3 | |||||||||||
SO11S2-1003 |
Näkemisen fysiologian ja silmälääketieteen osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
29 | |||||||||||
SO11S2-1013 |
Näköjärjestelmän anatomia ja fysiologia
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||||
SO00AA36 | Näköjärjestelmän anatomia ja fysiologia 1 | 4 | |||||||||||
SO00AA37 | Näköjärjestelmän anatomia ja fysiologia 2 | 8 | |||||||||||
SO00AA32 | Silmän anatomia | 3 | |||||||||||
SO00AA33 | Silmän fysiologia ja biokemia | 3 | |||||||||||
SO00AA34 | Silmälääketiede | 4 | |||||||||||
SO00AA35 | Yleinen ja silmälääkkeiden farmakologia | 4 | |||||||||||
SO00AA38 | Silmän anatomian ja fysiologian tutkiminen, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO11S2-1004 |
Optometristi alansa kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
24 | |||||||||||
XX00AB52 | Orientoivat opinnot | 3 | |||||||||||
SX00AA32 | Tietotekniikan perusteet | 3 | |||||||||||
SX00AA33 | Asiantuntija- ja tutkimusviestintä | 3 | |||||||||||
SO00AA39 | Sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteet optometrian näkökulmasta tarkasteltuna | 3 | |||||||||||
XX00AB54 | Ammatillinen englanti | 3 | |||||||||||
XX00AB53 | Työelämän ruotsi | 3 | |||||||||||
SX00AA36 | Ammatillisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet | 3 | |||||||||||
SX00AA37 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmäosaamisen perusteet | 3 | |||||||||||
SO11S2-1005 |
Optisen alan kehittäminen ja johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
40 | |||||||||||
SO11S2-1014 |
Yrittäjyys, yritystoiminta ja asiakaspalvelu
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||
SO00AA40 | Asiakaspalvelu ja myyntityön psykologia | 3 | |||||||||||
SO00AA41 | Yrittäjyys ja yritystoiminta | 3 | |||||||||||
SO11S2-1015 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00AA39 | Opinnäytetyön aiheen jäsentäminen | 3 | |||||||||||
SX00AA40 | Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen | 3 | |||||||||||
SX00AA41 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 6 | |||||||||||
SX00AA42 | Kypsyysnäyte ja julkistaminen | 3 | |||||||||||
SO11S2-1016 |
Näkemisen tutkiminen/Toiminta optisella alalla
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||
SO00AA43 | Näkemisen tutkiminen/toiminta optisella alalla 1, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA44 | Näkemisen tutkiminen/Toiminta optisella alalla 2, työelämäharjoittelu | 3 | |||||||||||
SO00AA42 | Optisen alan tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmien soveltaminen | 3 | |||||||||||
SX00AA38 | Innovaatioprojektiopinnot | 10 | |||||||||||
SO11S2-1006 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||
Yhteensä | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; sekä 4) opinnäytetyö. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 15.5.2003/352; 4 § Opintojen rakenne)