Degree Programme of Nursing, Midwifery: SHK13K1
Code: SHK13K1
- Degree title
- Registered Midwife
- Credits
- 270 ects
- Duration
- 4.5 years (270 ECTS)
- Start semester
- Spring 2013
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Midwives are experts in promotion of sexual and reproductive health.
As experts of sexual health, midwives provide education and counselling concerning questions on sexual health. They are able to discuss matters related to sexuality with individuals and various population groups as well as promote the implementation of sexual and reproductive rights.
As experts of reproductive health, midwives are independently responsible for midwifery of women and families during low-risk pregnancy, childbirth and the postpartum period. They are able to anticipate special situations related to pregnancy, childbirth and the postpartum care; they can evaluate the need for care in changing situations and act accordingly. Midwives are capable of facing different kinds of families and provide education and counselling reinforcing parenthood, early interaction and family’s own resources originating from the family’s needs.
Midwives are also experts of women’s health. They apply their nursing and midwifery competence to promote the health of women of different ages and in gynaecological nursing. Midwives promote women’s equality and provide social support to women. In addition, midwives demonstrate competence in other tasks requiring nursing competence because they qualify as nurses during their studies.
Midwives graduating from the midwifery programme rely on evidence in their work. They are capable of anticipating necessary actions as well as independent and shared decision-making. Midwives know how to act in a multiprofessional way and develop their own activities and that of groups in work communities and networks. Midwives also display competence to work as midwives internationally because the degree is equivalent to other midwifery degrees in the EU countries. In accordance with the midwifery education profile, competence is acquired in different learning environments between students, the workplace environment and teachers reinforcing the promotion of sexual health competence.
Development
Kätilökoulutuksen opetussuunnitelman kehitettämiseksi tehdään jatkuvaa yhteistyötä työelämän kanssa. Opetussunnitelman ja yleisten koulutuksellisten linjausten kehittämistyössä on mukana mm. kätilötyön neuvottelukunta. Kätilökoulutuksen neuvottelukunnan toimikausi on 1.1.2012-31.12.2014.
Kätilökoulutuksen neuvottelukunnan jäsenet ovat:
Työelämän edustajat:
Heino Kirsi, osastoryhmän päällikkö, Naisten ja lasten tulosyksikkö, Hyks
Hemminki Elina tutkimusprofessori, THL
Kumpula Merja, osastoryhmän päällikkö, Naisten ja lasten tulosyksikkö, Hyks
Vallimies-Patomäki Marjukka, neuvotteleva virkamies, STM
Virtanen Terhi, puheenjohtaja, Kätilöliitto
Helsingin terveyskeskuksen jäsen, ilmoitetaan myöhemmin
Metropolia Ammattikorkeakoulun edustajat:
Pienimaa Anna-Kaisa, koulutusvastaava, Metropolia amk
Raussi-Lehto Eija, lehtori, Metropolia amk
Opiskelijajäsen, metropolia amk, Metka valitsee, ilmoitetaan myöhemmin
Vuoden 2012 osaamisperustaisen opetussuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö on ollut esillä edellisen neuvottelukunnan kokouksissa syksyllä 2009 ja keväällä 2010. Opetussuunnitelman kehittämistyö jatkuu yhteistyössä neuvottelukunnan, opiskelijoiden ja kätilökoulutuksen opettajien kanssa. Opetussuunnitelmaa kehitetään järjestämällä säännöllisesti työelämän edustajille koulutuspäiviä. Opintojaksokohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen työelämälähtöisestä kehittämisestä vastaavat vastuuopettajat. Opetussuunnitelmayhteistyötä tehdään myös valtakunnallisesti kätilökoulutuksen ammattikorkekoulujen välisessä verkostossa.
Terveys- ja hoitoalan lääketieteelliset opinnot :
Kun Metropolian ops-ohjetta valmisteltiin, ”Paras opetus” –strateginen tiimi, joka vastasi ohjeesta, oli sitä mieltä, että opintojakson minimilaajuus on 3 op.
Terveys- ja hoitoalalla on noudatettu ohjetta muuten paitsi lääketieteellisten opintojen osalta. Terveys- ja hoitoalalla lääketieteellisten opintojen opintojaksojen laajuus on 1 op.
Mikäli näin ei toimittaisi, tämä toisi hankaluuksia:
1) Lukujärjestys muodostuu tilanvarausten kautta, jotka liitetään opintojakson toteutuksiin. Jos käytössä olisi vain yksi opintojakso Lääketieteelliset opinnot esim. 10 op, opiskelijat eivät voi tietää, milloin ja minkä lääketieteellisen sisällön tunnit ovat lukujärjestyksessä.
2) Uusintatenttijärjestelmä ei toimi (vain 1 uusintatentti/ opintojakso on mahdollinen järjestelmässä). Lääketieteellisiä opintoja luennoivat lääkärit, joita on erittäin vaikea saada meillä töihin. Tästä syystä emme halua lisätä opetuksen organisoinnin ongelmia heidän kohdallaan. Samassa tentissä on mahdotonta tenttiä esim. anestesiologiaa, farmakologiaa, gerontologiaa, kirurgiaa, lastentauteja, sisätauteja, psykiatriaa, synnytysoppia jne.
3) Lääketieteelliset opintojaksot ajoittuvat eri lukukausille ja lukuvuosille, joten vuosisuunnittelussa hallinnointi olisi erittäin hankalaa. Metropolian ohjeessa sanotaan myös, että 1 opintojakso toteutuisi kokonaisuutena tiiviisti eikä sitä hajotettaisi useammalle lukuvuodelle.
4) Opintojakson osiakaan ei saa olla, eikä tämä olisi järkevää, koska opintojakson osalle ei synny työtilaa ja toteutuksella oleville opiskelijoille tiedottaminen ja materiaalin jakaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Opintojakson osalle ei voi antaa myöskään opintojaksopalautetta eikä lukkarikone toimi.
Further information
Contact Information
Anna-Kaisa Pienimaa, Head of Degree Programme in Midwifery
Address: P.O.Box 4030 (Tukholmankatu 10) 00079 Metropolia
Tel +358 20 783 5643, +358 40 334 0921
Fax +358 20 783 5749
e-mail anna-kaisa.pienimaa[at]metropolia.fi
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
polytechnics::bachelor level
Government Decree on Polytechnics (15.5.2003/352; 4 §)
Hoitotyö, Kätilötyön sv:: kompetenssit
Hoitotyö, kätilötyön suuntautumisvaihtoehto: Kliininen osaaminen Basics of Clinikal Competence Päätöksenteko-osaaminen Decision-Making Competence Vuorovaikutusosaaminen Interactional Competence Eettinen osaaminen Ethical Awareness Ohjausosaaminen Patient Education Competence Terveyden edistämisen osaaminen Health Promotion Competence Johtamis- ja yhteistyöosaaminen Leadership and Teamwork Competence Kehittämisosaaminen Research and Development Competence Hoitotyötä tukeva osaaminen Contributory Studies to Nursing Seksuaaliterveyden edistämisen osaaminen Competence in advancing sexual health Eri ikäisten naisten kätilötyön osaaminen Competence in midwifery of different-aged women Raskauden aikaisen kätilötyön osaaminen Competence in antenatal care Syntymän aikaisen kätilötyön osaaminen Competence in childbirth Syntymän jälkeisen kätilötyön osaaminen Competence in postnatal care Erityistarkkailua tarvitsevan vastasyntyneen kätilötyön osaaminen Competence in care of the newborn babies requiring special observation Lähettänyt Päivi Haarala 2.3.2009
Bachelor level::generic competences (2010)
Rectors' Conference of Finnish Universities of Applied Sciences (2010): recommendation for generic competences in bachelor level