Kätilötyön perustaLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: SH00AA18
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa keskeiset tapahtumat kätilötyön ja -koulutuksen historiassa ja osaa arvioida kätilötyön ja koulutuksen historian merkitystä nykypäivän ja tulevaisuuden kätilön työssä
Opiskelija osaa määritellä kätilötyön keskeisen osaamisen ja asiantuntijuuden, arvo- ja tietoperustan sekä kätilön työtä ja koulutusta ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset sekä arvioida näiden merkitystä kätilön työn ja toiminnan kannalta.
Opiskelija ymmärtää, mitä itsenäinen kätilötyö tarkoittaa, osaa määritellä suomalaisen kätilötyön sisällön ja vertailla sitä kansainvälisesti.
Opiskelija osaa selittää kuinka merkityksellinen naisen rooli on yhteiskunnassa eri kulttuureissa ja kuinka merkityksellinen kätilön työ ja toiminta on naisen ja perheen tukijana.
Opiskelija osaa määritellä käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli sekä niiden välisen suhteen.
Opiskelija tietää, mitä P- ja LI-tasot tarkoittavat seksuaaliterveyden edistämisessä ja kätilön työssä.
Opiskelija osaa määritellä kätilön työalueen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä.
Sisältö
Kätilötyön ja – koulutuksen historia ja tulevaisuuden näkymät
Kätilötyön kompetenssit, autonomia sekä arvo- ja tietoperusta, näyttöön perustuvuus kätilötyössä
Itsenäinen kätilötyö
Kansalliset ja kansainväliset kätilöjärjestöt, kätilön työ eri maissa
Kätilötyötä koskeva kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja sopimukset
Naisten ja perheiden asema ja rooli yhteiskunnassa
Seksuaali- ja lisääntymisoikeudet
Seksuaalisuus ja sukupuoli
Kätilön tehtäväalue seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäjänä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa kätilön työhön ja koulutukseen liittyvät keskeiset historialliset tapahtumat.
Opiskelija tunnistaa kätilön työtä ohjaavat keskeiset kansalliset ja kansainväliset säädökset. Opiskelija tunnistaa kätilön työssä esille tulevia eettisiä näkökulmia. Opiskelija tietää mitä näyttöön perustuvuus kätilön työssä tarkoittaa.
Opiskelija osaa määritellä käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli sekä niiden välisen suhteen. Opiskelija tietää, mitä seksuaali- ja lisääntymisoikeuksilla tarkoitetaan. Opiskelija tietää, mitä P- ja LI-tasot tarkoittavat seksuaaliterveyden edistämisessä. Opiskelija osaa määritellä seksuaali- ja lisääntymisterveyden käsitteet ja tietää kätilön työalueen siinä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kätilön työhön ja koulutukseen liittyvät keskeiset historialliset tapahtumat ja osaa arvioida historian merkitystä nykypäivän kätilön työssä. Opiskelija tunnistaa kätilön työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset. Opiskelija tunnistaa kätilön työssä esille tulevia eettisiä näkökulmia ja pystyy eettiseen pohdintaan esimerkkien kautta. Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvuuden merkityksen kätilötyölle.
Opiskelija osaa määritellä käsitteet seksuaalisuus ja sukupuoli sekä niiden välisen suhteen. Opiskelija tietää, mitä seksuaali- ja lisääntymisoikeuksilla tarkoitetaan ja ymmärtää niiden merkityksen. Opiskelija tietää, mitä P- ja LI-tasot tarkoittavat seksuaaliterveyden edistämisessä ja kätilön työssä. Opiskelija osaa määritellä kätilön työalueen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kätilön työhön ja koulutukseen liittyvät historialliset tapahtumat ja osaa arvioida historian merkitystä nykypäivän ja tulevaisuuden kätilön työssä. Opiskelija tunnistaa kätilön työtä ohjaavat keskeiset kansalliset ja kansainväliset säädökset ja ymmärtää niiden merkityksen kätilön työn kannalta. Opiskelija tunnistaa kätilön työssä esille tulevia eettisiä näkökulmia ja osaa arvioida näiden merkitystä kätilön työssä. Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvuuden merkityksen kätilötyölle ja sen kehittämiselle.
Opiskelija osaa määritellä käsitteet seksuaalisuus, sukupuoli ja niiden välisen suhteen sekä ymmärtää moninaisuuden merkitystä kätilön työssä. Opiskelija tietää, mitä seksuaali- ja lisääntymisoikeuksilla tarkoitetaan ja ymmärtää niiden merkityksen kätilön työn näkökulmasta. Opiskelija tietää, mitä P- ja LI-tasot tarkoittavat seksuaaliterveyden edistämisessä ja kätilön työssä. Opiskelija osaa määritellä perustellen kätilön työalueen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä.