Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet, itsenäinen työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3033
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Eveliina Korpela
- Taina Valkeapää
- Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00BO25
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
JK = Jyrki Konkka, TV = Taina Valkeapää, EK = Eveliina Korpela
Aloitus 19.1. klo 13 – 15 (JK, TV, EK)
- Aloituskerralla ryhmä jaetaan lukupiireihin. Lukupiirit kokoontuvat verkossa ja osallistuvat yhdessä kolmeen Moodle-keskusteluun 12.3. mennessä. Lukupiirit sopivat verkkotapaamisista itsenäisesti. Tapaamisten tuotokset dokumentoidaan Moodlen keskustelualueella.
Opintojakso sisältää kolme tuntia ammatillisen kasvun ohjausta, joka tehdään lähiopetuksessa Zoomissa:
Ke 27.1. klo 8.45 – 12.00 (TV) [Ammatillisen kasvun ohjaus: Työn haasteet]
Kolme itsenäisesti tehtävää Moodle-tenttiä:
ke 3.2. 9.00–12.00 (mediakasvatus)
to 18.2. klo 9.00 – 12.00 (empowerment)
Ke 3.3. klo 9.00 – 12.00 (etiikka)
Oppimispäiväkirja (n. 10 sivua, yksilötehtävä) palautetaan Moodleen pe 12.3.2020 klo 12 mennessä.
Uusintatentti Moodlessa: pe 19.3. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
Uusintatentti Moodlessa: ti 13.4. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
Oppimateriaalit
MEDIAKASVATUS
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.
Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf
Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja. Kuopio: UNIpress. [HUOM. Vanhempi versio kirjasta vuodelta 2010 ei käy.]
VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
DalMaso, R. & Kuosmanen, V. 2008. Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: Raportteja ja tutkimuksia 2/2008, 35–48.
Linkki artikkeliin: https://docplayer.fi/5699347-Leena-viinamaki-toim-14-puheenvuoroa-sosionomien-amk-asemasta-suomen-hyvinvointiasiantuntijajarjestelmassa.html [Teosta saatavilla muutama kappale myös Myllypuron kirjastossa]
Ryynänen, S & Nivala, E. 2017. Empowerment or emancipation? Interpretations from finland and beyond. Journal of research in social pedagogy. 30. 33-46. Linkki artikkeliin: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/55785
ETIIKKA
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019
Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)
Opetusmenetelmät
- Oppimispäiväkirja ja lukupiiri
- Kolme tenttiä (yksi kustakin opintojakson pääteemasta: mediakasvatus, etiikka ja vahvistaminen/empowerment)
- Moodle-työskentely (lukupiirityöskentelyn tulokset liitetään yhteisiin Moodle-keskusteluihin)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodletentit 3 x 3 h
1. Moodle-tentti ke 3.2. 9.00–12.00 (mediakasvatus)
2. Moodle-tentti to 18.2. klo 9.00 – 12.00 (empowerment)
3. Moodle-tentti ke 3.3. klo 9.00 – 12.00 (etiikka)
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan suoraan opintojakson opettajille sähköpostilla.
1. Uusintatentti Moodlessa: pe 19.3. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
2. Uusintatentti Moodlessa: ti 13.4. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta tarjolla myös lähiopetukseen ja ryhmämuotoiseen projektityöskentelyyn painottuva toteutus
Lisätietoja opiskelijoille
Tule tälle opintojaksolle, jos haluat
- tenttiä materiaalia itsenäisesti lukemalla kirjoja,
- reflektoida oppimaasi kirjoittamalla itsenäisesti teoriapainotteisen oppimispäiväkirjan,
- osallistua lukupiirityöskentelyyn ja oppia muiden opiskelijoiden kanssa keskustellen.
Aloitus 19.1. klo 13 – 15 (JK, TV, EK)
- Aloituskerralla ryhmä jaetaan lukupiireihin. Lukupiirit kokoontuvat verkossa ja osallistuvat yhdessä kolmeen Moodle-keskusteluun 12.3. mennessä. Lukupiirit sopivat verkkotapaamisista itsenäisesti. Tapaamisten tuotokset dokumentoidaan Moodlen keskustelualueella.
Lisäksi opintojakso sisältää kolme tuntia ammatillisen kasvun ohjausta, joka tehdään lähiopetuksessa Zoomissa:
Ke 27.1. klo 8.45 – 12.00 (TV) [Ammatillisen kasvun ohjaus: Työn haasteet]
Opintojaksoon kuuluu kolme itsenäisesti tehtävää Moodle-tenttiä:
ke 3.2. 9.00–12.00 (mediakasvatus)
to 18.2. klo 9.00 – 12.00 (empowerment)
Ke 3.3. klo 9.00 – 12.00 (etiikka)
Oppimispäiväkirja (n. 10 sivua, yksilötehtävä) palautetaan Moodleen pe 12.3.2020 klo 12 mennessä.
1. Uusintatentti Moodlessa: pe 19.3. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
2. Uusintatentti Moodlessa: ti 13.4. klo 9 – 13 (voit tenttiä 1 – 3 osiota kerrallaan)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.