Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2020 - 13.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.03.2021 - 23.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 25
- Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Opintojakso
- SX00DL79
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
Lectures, teaching, assignments, project.
Group work and independent work.
Aika ja paikka
Teaching will be intensively in the period 14.4.-18.5.2021.
A more detailed schedule of the course will be announced later.
Teaching is provided either as contact or distance learning, according to current recommendations.
This will be announced before the orientation on 14.4.2021.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
To be announced at the beginning of the course.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
project in social fields
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
The course does not include an exam.
Kansainväliset yhteydet
International week in Metropolia 3.-4.5.2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 cr = 270 hours.
Sisällön jaksotus
The course consists of
Orientation 14.4.2021, compulsory participation
1. lectures - basic knowledge of different cultures and life course and supporting it in the lives of individuals and communities.
2. teaching - different creative methodological ways to support a person's life course
3. Project work (planning, implementation and evaluation) during weeks 16-20,
Project presentations at the end of the course.
4. English teaching
5. independent work
Lisätietoja opiskelijoille
The course includes 3 cr of English language studies.
Teachers:
Leigh-Anne Rauhala / Responsible teacher
Seija Mäenpää
Jouni Piekkari
Kevin Collett
Minna Kalajoki
Satu Hakanen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Participation in contact teaching at least 80%, approved completion of learning assignments and the project.
Grounds for the assessment
will be discussed in more detail in orientation.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.