Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL80-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 16.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 55
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kevin Collet
- Johanna Ihalainen
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Satu Hakanen
- Minna Kalajoki
- Lauri Narinen
- Opintojakso
- SX00DL80
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä varhaiskasvatuksen alueella. Hän tuntee lapselle ominaisia tapoja toimia ja osaa suunnitella niihin perustuvaa, lasta tukevaa toimintaa. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Lapsuuden elämäntavat, kulttuurit ja kulttuuriset ristiriidat. YK:n lasten oikeuksien sopimus. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Lapselle ominaiset tavat toimia. Varhaiskasvatuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön pienten lasten kanssa. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
luennot
work shopit
projektityöskentely
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen työskentely
oppimistehtävät
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opintojakson aikataulu ja työmuodot tarkentuvat (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa).
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua.
Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Metropolia HyMy-kylä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 t = 270 t
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Orientatio 12.10.2021, pakollinen osallistuminen
Opintojakson aihepiirit:
- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus
- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.
- Työelämän englanti.
Projektityöskentelyä (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Loppuseminaari: projektiesitykset 21.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu varhaiskasvatuspolun valinneille.
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opintojaksoon kuuluu englannin opetus op.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua.
Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus & sosiaaliohjaus), varhaiskasvatuksen opetus, projektin ohjaus, musiikki
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, proketinohjaus
Englanti:
,Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Kevin Collet / liikunta
Seija Mäenpää / kuvataide, projektinohjaus
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen aktiivinen osallistuminen,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.
Monimuoto-opiskelijoilla pakollinen läsnäolo heille aikatauluun varatuille opetuskerroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.