Siirry suoraan sisältöön

Muotoilujohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K100CY93-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 05.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Palvelumuotoilun tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja
Merja Kosonen
Opintojakso
K100CY93
Toteutukselle K100CY93-3009 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.

Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan. Lisäksi opiskelija saa työkaluja lähiesimiehenä toimimiseen sekä työryhmän tai tiimin johtamiseen sen eri kehitysvaiheissa ja tilanteissa.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa
- Tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen

Työmuodot

Luennot
Ohjatut harjoitustehtävät

Aika ja paikka

Moni-muoto opetus ilta-aikaan. Hybridi mahdollisuus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Petersen, Soren, Steinert, Martin, & Beckman, Sara. 2011. Design Driven Portfolio Management.
Joziasse, Frans. 2011. the soul of Design Leadership.
Gloppen, Judith. 2009. Service Design Leadership.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Korvaavat tehtävät ja suoritus sovittava opettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 40 tuntia
Harjoitukset 40 tuntia
Itsenäinen työskentely 20 tuntia

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi.
HArjoitustehtävät

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija tuntee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija tuntee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata hyvin muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija osaa soveltaa olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoimanlaajasti. Opiskelija hallitsee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa hyvin tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa kuvata erinomaisesti muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti olennaista tietoa muotoilujohtamisesta sekä soveltaa sitä. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija hallitsee erinomaisesti muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa ja osaa soveltaa sitä. Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti tiimin johtamisen ja lähiesimiehenä toimimisen.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata muotoilun merkityksen yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa. Opiskelija kykenee hyödyntämään olennaista tietoa muotoilujohtamisesta. Opiskelija hallitsee muotoilujohtamisen keskeisten käsitteet. Opiskelija tuntee yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoiman. Opiskelija tuntee muotoilun integroinnin liiketoimintaprosesseihin. Hän hallitsee visuaalisen kommunikaation yritysorganisaatioissa. Opiskelija hahmottaa tiimin johtaminen ja lähiesimiehenä toimiminen.

Siirry alkuun