Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP76-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jari Pihlava
- Vastuuopettaja
- Jari Pihlava
- Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP76
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPC5014
Oppimistila
|
To 23.10.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ke 29.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
TENTTI moho etä Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
|
Ke 05.11.2025 klo 09:00 - 11:15 (2 t 15 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPB6023
Oppimistila
|
To 06.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPA4009
Oppimistila
|
Ke 19.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPC5012
Oppimistila
|
Ke 19.11.2025 klo 12:15 - 16:00 (3 t 45 min) |
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 SX00EP76-3006 |
MPC3001
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija reflektoi toteuttamiaan asiakasprosesseja. Opiskelija arvioi käyttämänsä arviointimenetelmän, asetettujen tavoitteiden ja asiakkaan kanssa laaditun suunnitelman sekä terapeuttisen toiminnan soveltuvuutta asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija pohtii asiakaslähtöisyyden toteutumista toimintaterapiassa sekä toimintaa selittävien mallien merkitystä asiakasprosessissa.
Opiskelija on tietoinen oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkityksestä toimintaterapian asiakassuhteissa ja mukauttaa sitä asiakassuhteen vaatimalla tavalla. Opiskelija soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita, työskentelee asiakaslähtöisesti ja asettuu vuorovaikutukseen erilaisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija tietää yhteistoiminnan periaatteet toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tietää plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija on tietoinen asiakkaan verkoston merkityksestä terapiasuhteeseen.
Sisältö
- Toteutuneen asiakasprosessin käsittely ja arviointi
- Yksilöllinen toiminnan analyysi arvioinnissa
- Oman persoonan ja vuorovaikutuksen merkitys terapiasuhteessa
- Toimintaterapian eettiset periaatteet ja asiakaslähtöisyys käytännössä
- Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa käytännössä
- Yhteistoiminta toimintaterapiassa
- Vaihemallit
- Lumevaikutus
- Asiakkaan verkoston merkitys terapiasuhteeseen
Aika ja paikka
Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio, opetus + tentti:
Orientoivan ennakkotehtävän palautus kurssin alussa
Opetus (tarvitset orientoivan ennakkotehtävän tehtynä): lisätiedot lukujärjestys
Tentti
Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän
Opetuskeskustelut, lisätiedot lukujärjestys
Paikka: Myllypuron kampus
Ajat lisätiedot lukujärjestys
Oppimateriaalit
Kielhofner’s Model of Human Occupation (2017) tai (2024)
Harra, Toini (2014). Terapeuttinen yhteistoiminta : asiakkaan osallistumisen mahdollistaminen toimintaterapiassa https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/61769
Toimijuuden tuki: dialoginen ohjaus (2015) Merja Koivuluhta ja Päivi Annika Kauppila (toim.) https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/15092/urn_isbn_978-952-61-1759-1.pdf
Opetusmenetelmät
Orientaatio (itsenäinen): sisältää ennakkotehtävän
Opetukseen osallistuminen: opetuskeskustelut, pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu: tehtävä
Itsenäinen opiskelu: tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti lisätiedot lukujärjestys
aineisto: Kielhofner’s Model of Human Occupation (2017) tai (2024)
Huom. tarvitset kirjaa ennen kurssia (ennakkotehtävään) ja kurssilla ennen tenttiä sekä tentissä.
Valmistaudut tenttiin tekemällä ennakkotehtävän ja osallistumalla opetuskeskusteluihin ennen tenttiä itsenäisen perehtymisen lisäksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toimintaterapian osuus 2 op: orientaation ennakkotehtävä 10h, opetukseen osallistuminen 9h, tentti 2h, tenttiin valmistautuminen 32h
Terapiasuhde-osuus 3 op: orientaatio 6h, opetukseen osallistuminen 15h, tehtävä 53h (3 aineistoa n.17h per aineisto)
Sisällön jaksotus
Toimintaterapiaosuus heti harjoittelun jälkeen: orientaatio ennakkotehtävä, opetuskontaktit + tentti
Terapiasuhdeosuus toimintaterapiaosuuden jälkeen, sisältää tehtävän
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi koostuu 2 op tt-osuudesta ja 3 op terapiasuhdeosuudesta, joissa sama opettaja ja yksi kokonaismerkintä 5 op
Esitietovaatimus:
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 1
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa mukauttaa tarkoituksenmukaisesti omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija soveltaa ja arvioi toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyössä. Opiskelija työskentelee asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa ja arvioi asiakaslähtöisyyden toteutumista. Opiskelija soveltaa vuorovaikutusta tarkoituksenmukaisesti asiakastyössä ja kehittää omaa vuorovaikutustaan tietoisesti. Opiskelija pyrkii soveltamaan yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija arvioi asiakkaan toiminnallista tilannetta/vaihetta ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen ja tekee aktiivisesti yhteistyötä verkoston kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Terapiasuhde: Opiskelija osaa tuoda esille ja osittain myös mukauttaa omaa persoonaa ja vuorovaikutusta asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa ja osaa osittain myös soveltaa toimintaterapian eettisiä periaatteita asiakastyöhön. Opiskelija tunnistaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja pyrkii työskentelemään asiakaslähtöisesti asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa ja harjoittelee erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa joitakin yhteistoiminnan periaatteita toimintaterapiassa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan toiminnallisen tilanteen/ vaiheen tunnistamista suhteessa asiakkaan ongelmaan ja osaa asettua sen mukaan terapiasuhteeseen. Opiskelija tunnistaa plasebovaikutuksen periaatteet asiakassuhteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaan verkoston merkityksen terapiasuhteeseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientoiva ennakkotehtävä palautettuna
Osallistuminen opetuskeskusteluihin
Tentti (numeerinen)
Tehtävä (numeerinen)
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen 1 , Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuudesta arviointi 1
Lisätiedot
Opintojakso sisältää asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamista 2op ja terapiasuhdeopintoja 3op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 opintojakson kanssa.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamista 2op ja terapiasuhdeopintoja 3op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1 opintojakson kanssa.