Siirry suoraan sisältöön

Kittaus ja restaurointimaalaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EO58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 15.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 06.02.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
KXA21S1
Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00EO58
Toteutukselle KX00EO58-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmius valita ja käyttää erilaisia kittaus- ja restaurointimaalaus materiaaleja ja tekniikoita käytännön konservointityössä, riippuen kohteen ja sen vaurioiden luonteesta ja opiskelija pystyy suorittamaan konservoitavalle maalaukselle kittauksen ja restaurointimaalauksen laadullisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi.
Opiskelija tuntee erilaisten restaurointimaalaus menetelmien tekniikka- ja materiaalihistorian ja osaa pohtia retusoinnin eettisiä ja esteettisiä näkökulmia erityyppisten konservoitavien kohteiden osalta.

Sisältö

Restaurointimaalauksen historia, materiaalit, tekniikat. Restaurointimaalauksen etiikka ja estetiikan huomiointi. Värioppi.
Eri materiaaleilla ja tekniikoilla tehdyt kittauksen referenssikappaleet. Kittauspintojen erilaiset pintastruktuuritekniikat. Kittausten eristysmateriaalit.

Työmuodot

Lähiopetus
Luennot
Käytännön harjoitustyöt

Aika ja paikka

Hämeentie 135 D Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat P 41

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennen opintojaksoa annettava kirjallisuuslista ja luentomateriaali

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana konservoitavat esineet ovat museoista ja työelämän yhteistyökumppaneilta sopimuksella hankittuja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).

Sisällön jaksotus

Luento kittausmateriaaleista ja tekniikoista, pintastruktuurimateriaalit ja tekniikat
Henkilökohtaisen kittausmateriaalien mallin valmistus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opintojaksolle
Käytännön töiden arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija pystyy hahmottamaan oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija hahmottaa hyvin oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija hallitsee erittäin hyvin oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija pystyy hahmottamaan oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti

Siirry alkuun