Kittaus ja restaurointimaalaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EO58-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 15.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2023 - 06.02.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 17
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tannar Ruuben
- Vastuuopettaja
- Tannar Ruuben
- Ryhmät
-
KXA21S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EO58
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmius valita ja käyttää erilaisia kittaus- ja restaurointimaalaus materiaaleja ja tekniikoita käytännön konservointityössä, riippuen kohteen ja sen vaurioiden luonteesta ja opiskelija pystyy suorittamaan konservoitavalle maalaukselle kittauksen ja restaurointimaalauksen laadullisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi.
Opiskelija tuntee erilaisten restaurointimaalaus menetelmien tekniikka- ja materiaalihistorian ja osaa pohtia retusoinnin eettisiä ja esteettisiä näkökulmia erityyppisten konservoitavien kohteiden osalta.
Sisältö
Restaurointimaalauksen historia, materiaalit, tekniikat. Restaurointimaalauksen etiikka ja estetiikan huomiointi. Värioppi.
Eri materiaaleilla ja tekniikoilla tehdyt kittauksen referenssikappaleet. Kittauspintojen erilaiset pintastruktuuritekniikat. Kittausten eristysmateriaalit.
Työmuodot
Lähiopetus
Luennot
Käytännön harjoitustyöt
Aika ja paikka
Hämeentie 135 D Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat P 41
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennen opintojaksoa annettava kirjallisuuslista ja luentomateriaali
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaista suoritustapaa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana konservoitavat esineet ovat museoista ja työelämän yhteistyökumppaneilta sopimuksella hankittuja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).
Sisällön jaksotus
Luento kittausmateriaaleista ja tekniikoista, pintastruktuurimateriaalit ja tekniikat
Henkilökohtaisen kittausmateriaalien mallin valmistus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opintojaksolle
Käytännön töiden arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija pystyy hahmottamaan oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija hahmottaa hyvin oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija hallitsee erittäin hyvin oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija pystyy hahmottamaan oman erikoistumisalansa esineistön kittauksen ja restaurointimaalauksen keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalivalikoiman ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti