Pelimoottorit (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DS90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.03.2022 - 15.04.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Viestinnän tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Samuli Homanen
- Vastuuopettaja
- Samuli Homanen
- Ryhmät
-
KXD19S1VSBVisuaalinen viestintä, liikkuva grafiikka, S19
- Opintojakso
- KM00DS90
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin visuaalisiin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa tuottaa visuaalista sisältöä peliympäristöön ja tuottaa niiden avulla interaktiivisia ja pelillisiä sisältöjä. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderöinnin mahdollisuudet sisällöntuotannossa.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorin käyttöä 2D-grafiikkaa ja yksinkertaista 3D-grafiikkaa hyödyntämällä. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.
- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu
- grafiikan ja animaation valmistelu pelimoottoria varten
- 3D-sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Esitietovaatimukset
Pikseli- ja vektorigrafiikan tuntemus.
3D-grafiikan ja animaation perusosaaminen. Multimedian koostamisen ja ohjelmoinnin perusteet, Multimediaprojekti.