Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DS90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.03.2022 - 15.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Viestinnän tutkinto-ohjelma
Opettajat
Samuli Homanen
Vastuuopettaja
Samuli Homanen
Ryhmät
KXD19S1VSB
Visuaalinen viestintä, liikkuva grafiikka, S19
Opintojakso
KM00DS90
Toteutukselle KM00DS90-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelimoottorien mahdollisuudet ja niissä käytettäviin visuaalisiin komponentteihin kohdistuvat suunnitteluvaatimukset. Opiskelija osaa tuottaa visuaalista sisältöä peliympäristöön ja tuottaa niiden avulla interaktiivisia ja pelillisiä sisältöjä. Opiskelija tuntee pelimoottorien ja reaaliaikaisen renderöinnin mahdollisuudet sisällöntuotannossa.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan pelimoottorin käyttöä 2D-grafiikkaa ja yksinkertaista 3D-grafiikkaa hyödyntämällä. Opintojaksolla toteutetaan suunnittelutyö, joka mallinnetaan sopivilla 3D-ohjelmistoilla siirrettäväksi pelimoottoriin, jossa 3D-mallista muokataan interaktiivinen ja manipuloitavissa oleva kokonaisuus erilaisilla alustoilla hyödynnettäväksi.

- suunnitteluprosessi, ideointi, luonnostelu
- grafiikan ja animaation valmistelu pelimoottoria varten
- 3D-sisällön muokkaus pelimoottorikäyttöön.
- pelimoottorit, toimintaperiaatteet, käyttö, elementit, tekstuurit, valaistus, renderöinti
- interaktiivisuus, skripti- ja noodipohjaisen ohjelmoinnin perusteet
- julkaisualustat

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua. Tehtävien suorittaminen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua itsenäisesti. Tehtävien suorittaminen erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.

Esitietovaatimukset

Pikseli- ja vektorigrafiikan tuntemus.

3D-grafiikan ja animaation perusosaaminen. Multimedian koostamisen ja ohjelmoinnin perusteet, Multimediaprojekti.

Siirry alkuun