Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen sosionomin työssä ja ammatillinen englanti (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP03-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.09.2020 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 22.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Anu Ihanus
Seija Mäenpää
Eveliina Korpela
Satu Hakanen
Minna Kalajoki
Ryhmät
VAKA22K
Varhaiskasvatuksen polku
Opintojakso
SX00EP03
Toteutukselle SX00EP03-3007 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija oppii elämänkulun tukemisessa käytettäviä sosiaalipedagogisia menetelmiä. Hän osaa toteuttaa yksilöiden ja yhteisöjen osallistumista tukevaa ja moninaisuuden huomioon ottavaa toimintaa ja reflektoida toimintaansa. Varhaiskasvatuspolun opiskelijoiden tavoitteissa korostuvat varhaiskasvatuksessa olevan lapsen tukeminen ja lasten elämäntilanteet.

Opiskelija osaa viestiä sujuvasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen osana ammattitaitoaan. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa (CEFR) B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja hän osaa ottaa huomioon kielen tilanteisen vaihtelun. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.

Sisältö

Elämänkulku, elämäntapa, elämänvaiheet ja -tapahtumat. Moninaisuus, etniset ryhmät. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä.

Työmuodot

Aktivoivat luennot
Itsenäinen oppiminen
Vertaisoppiminen
Oppimistehtävät
Varhaiskasvatuksessa tehtävä projekti
Opintojaksoon sisältyy ammatillisen englannin opinnot 3 op

Aika ja paikka

Myllypuron kampus, 14.3.-22.4.2022

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan suunnittelema ja toteuttama projekti työelämässä, varhaiskasvatuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Opintojaksolla on opetusta, johon tulee osallistua sekä paljon itsenäisesti tehtävää opiskelua.

Sisällön jaksotus

Orientatio 14.3.2022, pakollinen osallistuminen

Opintojakson aihepiirit:

- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus

- Elämänkulun tukeminen varhaiskasvatuksessa

- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.

- Itsenäistä työskentelyä

- Työelämän englanti.

Loppuseminaari 22.4.2022.

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on tarkoitettu Metropolian avoimessa ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatuksen 60 op kokonaisuutta opiskeleville (ryhmä VAKA22K)

Opintojaksolla opiskellaan 10 op = 270 h opiskelijan työtä

Opintojaksolla on opetusta, johon tulee osallistua sekä paljon itsenäisesti tehtävää opiskelua.
Opintojaksoon sisältyy ammatillisen englannin opinnot 3 op.

Alustava aikataulu ilmoitetaan myöhemmin. Muutokset mahdollisia.

Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja, sekä varhaiskasvatuksen ja musiikin opetus
Päivi Eskelinen-Roos/Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus -opetus
Seija Mäenpää / kuvataiteen opetus
Minna Kalajoki / Englannin opetus
Kevin Collet / Liikkumisen ilo -opetus

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen,
vaadittujen oppimistehtävien hyväksytyt suoritukset.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun