Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti (kesäopinnot) (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3318

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2018 - 21.02.2019

Ajoitus

27.05.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma
  • Degree Programme in Nursing

Opettaja

  • Hannu Puhakka
  • Anu Leppänen
  • Hannele Hokkanen

Vastuuopettaja

Hannele Hokkanen

Ajoitusryhmät

  • Avoin amk: Opintojakso (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Pienryhmät

  • Avoin amk: Opintojakso

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Oppimateriaalit

Käyttettävää materiaalia:
1. Ulla Vehkaperä, Kaarina Pirilä ja Marianne Roivas ( toim.) 2013. Innostu ja Innovoi. Käsikirja innovaatiopintoihin. Metropolia Ammattikorkeakoulu julkaisusarja. Saatavilla sähköisesti http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
2. Ruuska, Kai 2007. Projektiviestintä – väline ja voimavara. Teema-artikkeli. Hytky 3. 13 - 15.
Artikkeli löytyy toteutuksen OMA työtilan dokumenteista
LISÄKSI OPETTAJAN TUNNILLA KÄYTETTÄVÄ MATERIAALI + hyödyllistä on tutustua /user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
3. Palvelumuoitulun työkalupakki TEKES

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
ryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,
ohjatut harjoitteet
projektityöskentely
Ac- ohjaus
Coaching
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi voi osallistua orientaatioon, hän vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella lähettämällä vastuuopettajalle vahvistusviestin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektien aihiot työelämälähtöisiä aiheet tulevat Metropolia AMK
Projektiaihiot ja ilmoittautumisohje tulee toteutuksen OMA työtilaan toukokuun alussa.
Ohjaajat jakavat projektiryhmät mahdollisemman monialaiseksi tilaajan tarpeet huomioiden.
Projektijako ilmoitetaan Oma työtilassa ennen aloituspäivää 29.5.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä
10 op= 270h

Sisällön jaksotus

Opintojakson kesto 27.5 - 31.7.2019 + palautekeskustelu 15.8-19
Perusteet eli teoria koostuu lähipäivistä ja tehtävistä ja se sisällytetään projektityöhön.
Opintojakso on intensiivitoteutus ja lähipäiviin edellytettään osallistumista.
Opintojakso sisältää kasvotusten tapahtuvaa yhteisohajusta , ac ohjausta ja itsenäistä projektityöskentelyä oman projektiryhmän toteutussuunnitelman mukaisesti.
Alustava ohjelma. Muutokset mahdollisia. Ohjelma tarkentuu kurssin kuluessa yhteisuunnittelulla. Tarkka ohjelma tulee toteutuksen Oma työtilaan ilmoittautumisen päätyttyä. Opintojakso sisältää myös tietotekniikkan ja viestinnän työpajoja, jotka alustavasti ohjelmassa.
Ajankohta: 27.5.–31.7.2018 + 15.8-18
Opettajat: lehtori Anu Leppänen, yliopettaja Hannu Puhakka ja lehtori Hannele Hokkanen.
Kurssi on intensiivitoteutus ja vaatii aktiivista panosta.
OHJELMA
Päivä Aika Aihe
Ma 27.5 8.30-12 Info ja orientaatioperusta, projektikohtainen työskentely alkaa (lähiopetus)
Ti 28.5 8.30-16 Projektien ideointi ja projektiaihioiden muodostaminen (lähiopetus)
Roolien muodostaminen ja esittäminen (esim. projektipäällikkö)
Ryhmäytyminen
Ke 29.5 9-15 Itsenäinen työskentely ja yhteisohjaus (lähiopetus)
31.5 Itsenäinen projketityöskentely projektiryhmän sopimalla tavalla
3.6 itsenäinen projektityöskentely projektiryhmän sopimalla tavalla
4.6 9-16 ap. Projektiaiheen esittely: yhteisohjaus (lähiopetus) ja ryhmäkohtaista työskentelyä iltapäivä
5.6 Itsenäinen projektityöskentely projektiryhmän sopimalla tavalla
6.6 Itsenäinen projektityöskentely projektiryhmän sopimalla tavalla
7.6 Viestintä/tietotekniikka pajat (lähiopetus)
10.6 Itsenäinen työskentely /Projektisuunnitelman palautus OMA:an
12.6 9-12 Coaching projektiryhmittäin (lähiopetus)
13.6 Itsenäinen projketityöskentely
14.6 9- 14 Coaching kaikki yhdessä. Hissipuhe 2 min. (lähiopetus)
17.6 9-14 Itsenäinen projketityöskentely
18.6 - 21.6 Itsenäinen projketityöskentely
25.6 e-posteri tallenus kommentointia varten
26.6 Itsenäinen työskentely / Ohjaajan päivystysaika klo 9-12
27.6 Itsenäinen projektityöskentely
28.6 9- 12 j a 12- 16 Coaching ap yhdessä ja iltapv. tarv. ohjaus projketiryhmittäin (lähiopetus)
1.7 -6.7 Itsenäinen projektityöskentely
31.7 Projektityöskentelyn tuotokset palutettuna + teorian tehtävät+ työaikaseuranta, itsearviointi
15.8 9-13 Arviointi ja palautekeskustelu (lähiopetus)

Lisätietoja opiskelijoille

KURSSI ON INTENSIIVIKURSSI; Aktiivista osallistumista edellytetään koko opintojakson ajan.
Kesto 27.5 - 31.7.2019+ 15.8-19
Opintojakso edellyttää läsnäoloa lähipaivinä .
Projektiryhmät työskentelevät itsenäisesti projekti- ja työsuunnitelman mukaisesti pitäen työaikaseurantaa.
HUOM.
Opintojaksolle mahtuu 90 opiskelijaa, joista paikkaa on 10 varattu avoimen AMK opiskelijoille.
Tutkinto-opiskelijalta edellytetään 50 op edestä opintoja. Muutama paikka varataan valmistuville opiskelijoille, joilta puuttuu vain innovaatio-opinnot.
Opintojaksolle hyväksytyille ilmoitetaan paikasta helmikuun lopussa.
Peruutuspaikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kursille hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä jos op täyttyvät.
HUOM! Aikataulu muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Aktiivinen osallistuminen intensiivikursille
Perusteet(teoria)+ projektityöskentely= innovaatioprojekti 10 op
Jos kaikki tehtävät palutettu hyväksytysti ajallaan on arvosana Omassa 15.9-19

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.