Innovaatioprojekti (ryhmät SXH16S1, SXH16S2) (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3213
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
22.08.2018 - 28.09.2018
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Soile Bergström
- Sylvia Hakari
- Katja Ihamäki
- Niina Manninen
- Ulla Saukkonen
Vastuuopettaja
Soile Bergström
Ryhmät
-
SXH16S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH16S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Oppimateriaalit
Vehkaperä & al. 2013. Innostu ja innovoi. Käsikirja innovaatioprojektiopintoihin.
Suora osoite julkaisun pdf-versioon on:
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Oivallus loppuraportti:
http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus verkko-opetuksena
Projektityöskentely pienryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektityön osuus tapahtuu työelämäyhteydessä.
Lisätietoja opiskelijoille
* Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
* Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tämä toteutus on tarkoitettu sosiaalialan tutkinto-ohjelman ryhmien SXH16S1 ja SXH16S2 opiskelijoille.
Opinnot toteutetaan intensiivisesti ajalla 22.8. - 28.9.2018. Teoriaosuus alkaa ennakkotehtävällä ja Moodle-työtilaan kirjautumisella 15.8.2018.
Opinnot koostuvat kahdesta osasta:
1) Teoriaosuus, 2 op (15.8. - 28.9.2018)
Teoriaosuuden opettajat: Soile Bergström ja Ulla Saukkonen
Teoriaopetus toteutetaan verkko-opetuksena Moodle-oppimisympäristössä. Verkko-opiskelu etenee viikoittain avautuvilla tehtävillä (itsenäisiä tehtäviä, chat-keskustelu, ryhmäkeskusteluja)
* ennakkotehtävä avautuu Moodlessa 15.8.2018 - tarkempi info Moodleen kirjautumisesta ilmoittautuneille opiskelijoille elokuussa
* ke 22.8.2018 klo 9.00 - 11.30 teoriaosuuden lähiopetus ja orientaatio opintojaksolle - pakollinen läsnäolo (S217)
* to 23.8.2018 klo 9.00 - 10.30 tai 13.00 - 14.30 reaaliaikainen chat-keskustelu Moodlessa (ryhmäkeskustelu) -
* 23.8. - 28.9.2018 - Moodle-ympäristössä (verkossa) tapahtuvaa työskentelyä
Tehtävissä perehdytään projektityöskentelyn perusteisiin kirjallisen/sähköisen materiaalin avulla (Innostu ja innovoi -käsikirja sekä muita verkkojulkaisuja) ja linkitetään sitä oman koulutusalan kontekstiin sekä projektityöskentelyyn.
2) Projektityöskentely, 8 op (22.8. - 28.9.2018)
Projektiosuuden opettaja: Projektia ohjaava opettaja(t)
* Projektityöskentely aloitetaan pe 24.8.2018 projektia ohjaavan opettajan ilmoittamassa paikassa ja ajalla (voi olla joku muukin yksikkö kuin Sofianlehdonkatu).
Projektityöskentely tapahtuu pienryhmissä. Opiskelijat valitsevat annetuista projektiaiheista itselleen kiinnostavimmat. Opiskelijoiden valinnan jälkeen muodostetaan monialaiset ryhmät, joilla on projektia ohjaavat opettajat. Projektiaiheiden valinta-aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Projektin työskentely toteutetaan projektissa sovittavan aikataulun mukaisesti 28.9.2018 saakka eli opiskelijoilla ei (pääsääntöisesti) ole muita opintoja ko. aikavälillä. Tarkempi aikataulutus/toteutus siis sovitaan kussakin projektiryhmässä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perusteet 2 op (hyväksytty/hylätty)
Projektityöskentely 8 op (arvioidaan 1-5)
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.