Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3177

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

02.08.2019 - 21.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jenny West
  • Juha Havukumpu
  • Ulla Nikupaavo

Vastuuopettaja

Juha Havukumpu

Ryhmät

  • SXJ17K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma (lisäkoulutuspaikat)
  • SXJ17S1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • SXM17S1
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Oppimateriaalit

1. Ulla Vehkaperä, Kaarina Pirilä ja Marianne Roivas ( toim.) 2013. Innostu ja Innovoi. Käsikirja innovaatiopintoihin. Metropolia Ammattikorkeakoulu julkaisusarja. Saatavilla sähköisesti http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Tutustu palvelumuotoiluun
Lisäksi:
2. Oivallus loppuraportti: http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf

Opetusmenetelmät

Kurssi on intensiivitoteutus joka edellyttää aktiivista osallistumista koko opintojakson ajan 26.8-10.10.2019
Ennakkotehtävä
Aktivoiva luento
ryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,
ohjatut harjoitteet
projektityöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektien aihiot työelämälähtöisiä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä
10 op= 270h

Sisällön jaksotus

Intensiivitoteutus 7 viikkoa
Ennakkotehtävä (ohjeet OMA tiedotteesta ennen opintojakson alkua
Orientaatio + teoria 26.8
Tietotekniikan ja viestinnän työpajat intensiivijakson aikana, ilmoitetaan kurssin alussa.
Teoriaopinnot pääosin verkkopohjaisina
Projektikohtainen työskentely:
Ajankohta ke 9.10 MINNO Fest. Projektien esittelytapahtuma
Ajankohta to 10.10 Palautekeskustelut projektiohjaajan kanssa, ellei ajankohtaa
toisin sovita ohjaajan kanssa
Muut päivät (ma-to) Projektikohtaista työskentelyä
Ohjaajan tapaaminen sovitusti viikottain pääsääntöisesti torstaisin tai ohjaajan kanssa esikseen sovittavana päivänä

Lisätietoja opiskelijoille

KURSSI ON INTENSIIVIKURSSI; Läsnäoloa edellytetään koko kurssin ajan.
INTENSIIVIOPINTOJAKSO; Läsnäoloa edellytetään koko opintojakson ajan.
Kesto 7 viikkoa
Projektiaihioihin ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeella elokuussa.
Projektiaihioihin tulevat näkyviin Google sites sivustolle, joka julkaistaan myöhemmin.
Opiskelijat ja opettajat saavat tiedon sijoittumisestaan projketiryhmistiin ennen ensimmäistä projektitapaamista.
Ensimmäinen projektitapaaminen: Tarkempi paikka ja aika on ilmoitettu projektiaihio lomakkeessa.
Opintojaksoon sisältyy myös projektityöskentelyä tukevia viestinnän ja tietotekniikan työpajoja. Näistä lisätietoa opintojakson alussa.
Projektin yhteinen päätöstilaisuus Minnofest 9.10
Palaute/arviointikeskustelun aika sovitaan ohjaajan kanssa. Innovaatioprojektin hyvä arvosana voi mahdollistaa projektin jatkamisen opinnäytetyönä saman aihepiirin hankeessa erillisen sopimuksen mukaan
AHOT: Hakemus tulee olla tehtynä ja hyväksyttynä keväällä 2019. Yhteydenotto tutoriin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Osa AHOtoinnin saaneiden tulee ilmoittautua opintojaksolle normaalisti ja toimittaa kopio päätöksestä Juha Havukummulle (juha.havukumpu@metropolia.fi)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

JArviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suomeksi
Jatkuva arviointi
Aktiivinen osallistuminen intensiivikursille
Perusteet(teoria)+ projketityöskentely= innovaatioprojekti 10 op
Teoria hyväksytty/hylätty
Projekti numeroarviointi

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.