Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia 3. Teemana työfysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CX97-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
07.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jouko Heiskanen
- Sanna Garam
- Irma Gerstenmaier
Vastuuopettaja
Irma Gerstenmaier
Ryhmät
-
SXB18K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija osaa selvittää työn mukanaan tuomat vaatimukset työikäisten työ- ja toimintakyvyn tukemisessa ja edistämisessä. Hän arvioi työkyvyn ja työkykyä ylläpitävän toiminnan merkityksen
työelämän muutoksissa. Opiskelija toimii työterveysverkostossa ja noudattaa työterveystyötä ohjaavia säännöstöjä. Opiskelija analysoi ja arvioi työfysioterapian ja ergonomian tietoon perustuen
työkykyyn vaikuttavat tekijät ja kuormituksen. Hän valitsee ja perustelee työn kuormittavuuden arvioinnissa tarvittavat menetelmät ja mittarit liittyen yksilöön ja työn vaatimuksiin. Opiskelija osaa
valita keinot sopivan kuormituksen toteutumiseksi ottaen huomioon työntekijöiden, työympäristöjen ja työyhteisöjen ominaispiirteet. Opiskelija toimii fysioterapian asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä.
Sisältö
Työn muutokset
Työkyky ja työkykyä ylläpitävä toiminta
Työterveystyötä ohjaava säännöstö
Työterveystyöverkosto
Työn kuormittavuuden arviointi sekä yleisimmät menetelmät ja mittarit
Työfysioterapian ja ergonomian (physical ergonomics) tietoperusta työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi ja tukemiseksi
Oppimateriaalit
Teemana työfysioterapia, 2 op. Osoitettu materiaali on Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Teemana työfysioterapia, 2 op. Toteutuksessa vuorottelevat kolme itsenäistä oppimistehtävää sekä kolme lähiopetuskertaa. Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, koska silloin käsitellään oppimistehtäviä ja syvennetään aihetta. Oppimistehtävien tekemiseen on tälle kurssille erillinen Moodle pohja, jossa on osoitettu materiaali. / Irma Gerstenmaier
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teemana työfysioterapia, 2 op. Oppimistehtävät (3 kpl) arviointi (hyv / täyd) ja lähiopetuskertoihin (12 h) osallistuminen.