Gerontologinen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CR21-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
04.12.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Järvinen
- Saila Pakarinen
- Merja Lahdenperä
- Hannele Hokkanen
- Kari Hyvärinen
Vastuuopettaja
Tiina Järvinen
Ryhmät
-
SXO18S2ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ikääntymisen sosiaalisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä ja osaa soveltaa monitieteistä, näyttöön perustuvaa, tietoperustaa gerontologisessa hoitotyössä.
Opiskelija tuntee yleisimmät ikääntyneen sairaudet ja terveysriskit.
Opiskelija osaa arvioida normaalia vanhenemisprosessia, edistää ikääntyneen terveyttä ja arvioida ikääntymiseen liittyviä terveysriskejä.
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan ja eettisen päätöksentekoprosessin ja osaa soveltaa niitä ikääntyneiden hoitotyössä.
Opiskelija tietää yleisimmät muistisairaudet ja osaa kohdata ja hoitaa muistisairasta ihmistä.
Opiskelija osaa edistää ja arvioida ikääntyneen ihmisen toimintakykyä, hänen voimavarojaan hyödyntäen, eri toimintaympäristöissä.
Sisältö
Ikääntyminen yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä
Ikääntyneiden hoitotyötä ohjaavat säädökset, suositukset ja lait
Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet ja terveysriskit
Ikääntyneiden lääkehoito
Ikääntyneiden terveyden edistäminen
Eettisyys gerontologisessa hoitotyössä
Muistisairaan hoito
Yhteistyö muistisairaan omaisten ja läheisten kanssa
Ikääntyneen ja hänen läheistensä voimavarojen ja toimintakyvyn arviointi eri menetelmiä hyödyntäen.
Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Ikääntyneet eri toimintaympäristöissä.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Oppimateriaalit
Moodle -ympäristössä oleva materiaali. Lisäksi Geriatrian verkkotenttiin materiaali: Tenttikirja: Tilvis, R., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R. & Viitanen, M. (toim.) 2010.Geriatria. 2. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. WS Bookwell Oy Porvoo. Tenttialue löytyy Moodlen työtilasta.
Opetusmenetelmät
Orientaatio ja lähiopetus
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle)
Projektioppiminen
Osallistuminen lähiopetukseen tai lähiopetusta korvaavien tehtävien suoritus.
Geriatrian tentti ja verkkokurssit
Lääkelaskennan suoritus
Oman oppimisen arviointitehtävä
Muistituokion toteuttaminen
Osastotunti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan osin vanhustyön toimintaympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Seminaaritehtävän esitys ja palautus, Moodle tehtävien ja lääkelaskutenttien ajankohdat ilmoitetaan Orientaatiotunnilla.
Verkkotentti ja testit on mahdollista tehdä oman aikataulun mukaan opintojakson aikana.
Opintojaksolla ei ole arvosanan korotusmahdollisuutta.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT: Osa-AHOT päätös on oltava ennen opintojaksolle osallistumista. Opiskelijoiden tulee ilmoittautua opintojaksolle ja osallistuttava Orientaatiotunnille. Opiskelijoille järjestetään orientaationtunnin jälkeen tilaisuus, jossa heidän tulee esittää AHOT päätös, ja jossa sovitaan puuttuvan osuuden suoritustapa.
Opintojakson alettua osa-AHOT tai HOPS opiskelijoita ei voida enää hyväksyä opintojaksolle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Opiskelijalle 1 op tarkoittaa 27 tuntia työtä, eli 5 opintopistettä vartentulee käyttää 135 tuntia. Tämä tarkoittaa 3,3 täyttä työviikkoa.
Opintojakson kuormittavuus on laskettu niin, että työelämässä tapahtuvaan toimintaan ja tehtävän tekemiseen on varattu 2,5 op, Muistikummitoimintaan (oma koulutus ja muistituokion pitäminen) 0,7 op, lääkelaskennan tenttiin 0,5 op, verkkokursseihin 0,5 ja oman oppimisen arviointitehtävään 0,3 op sekä lähiopetukseen 0,5 op.
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on osallistuminen orientaatiotunnille.
AHOT-anomukset tulee olla tehtynä ja päätösten tulee olla selvillä viimeistään orientaatiotunnilla.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty seminaaritehtävä ja siihen liittyvä vertaisarviointi.
Osallistuminen Muistikummikoulutukseen ja muistituokion pitäminen.
Hyväksytty lähiopetuksene osallistuminen tai lähiopetuksen korvaavat tehtävät.
Hyväksytty lääkelaskujen suoritus
Hyväksytyt verkkotentit ja -tehtävät
Hyväksytty oman oppimisen arviointitehtävä