Siirry suoraan sisältöön

Osteopaattisen hoidon sovellutukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CP29-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.08.2019 - 31.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00CP29-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa eri hoitotekniikoita yksilökohtaisesti. Opiskelija osaa integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa.
Urologia:
Opiskelija tuntee yleisimmät urologiset sairaudet ja niiden epidemiologiaa, diagnostiikkaa, oireita, löydöksiä ja hoitoperiaatteita. Opiskelija ymmärtää omaan osaamiseensa ja työhönsä liittyvät rajoitukset ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Opiskelija tuntee korvan, nenän ja kurkun anatomian ja fysiologian, sekä niiden keskeisimmät sairaudet ja vammat. Opiskelija pystyy alueen tuntemuksen perusteella tunnistamaan toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutus elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytäntöönsä.
Silmäsairaudet:
Opiskelija tuntee silmän anatomian ja fysiologian, sekä keskeisimmät silmäsairaudet ja vammat. Opiskelija tunnistaa silmän tuntemuksen perusteella toiminnallisia yhteyksiä ja niiden vaikutuksen elimistöön, ja pystyy soveltamaan tätä tietoa omaan hoitokäytä

Sisältö

Korva-nenä-kurkku-silmä alueiden osteopaattinen lähestymistapa, hengityselimistön osteopaattinen hoito, sydän- ja verenkiertoelimistön osteopaattinen hoito, munuaisten ja virtsarakon osteopaattinen hoito,
Kurssi sisältää Harjoittelu 2 op.
Urologia:
Virtsan kuljetus ja rakon toiminta. Virtsaaminen, virtsaamisrefleksi ja sen säätely. Virtsaamishäiriöt. Eturauhasen normaali rakenne ja liikakasvu. Eri ikäkausiin liittyvät sairaudet ja/tai niihin liittyviä tapahtumia.
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit:
Korvan, nenän ja kurkun alueen rakenne ja toiminta, toimintahäiriöt ja niiden vaikutus elimistöön.
Silmäsairaudet:
Silmätautiopin perusteet; silmän anatomia ja fysiologia, silmä ja sen apuelimet, näköradat ja näköaivokuori, kaksi silmää ja näkeminen, näöntarkkuus ja näkökentät, taittovirheet, silmä- ja piilolasit. Tyypillisimmät silmäsairaudet; sidekalvon tulehdus, sarveiskalvon tulehdus, silmänpainetauti, kuivasilmäisyys, kyyneltietukos/tulehdus, karsastus, harmaakaihi, taittovirhekirurgia. Yleissairaudet ja silmä, neurologiset sairaudet ja silmä.

Esitietovaatimukset

Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3, Kraniaali- ja viskeraaliosteopatia

Työmuodot

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Seminaarit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssi koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen.
Seminaarit pidetään 21.11., 26.11. sekä 3.12.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

1. ja 2. periodilla

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi koostuu useasta pienemmästä kokonaisuudesta, joista vastaavat eri opettajat. Jokainen osa-alue alustetaan erikseen:
Lasten osteopatia Hannaleena Risku-Kauppila
Urheilijan osteopatia Kevin Collet
Urologia Sandra Rinne ja Mirka Peththahandi
Silmätaudit
Korva-, nenä- ja kurkkutaudit Maria Heinola (seminaarikerta vielä sovittava)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen läsnäolo tunnilla ja käytännön harjoittelussa
Oppimistehtävät
Seminaarit

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Siirry alkuun