Nuoruus elämänvaiheena (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ80-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annakaisa Oksava
Vastuuopettaja
Eija Raatikainen
Ryhmät
-
SXH17K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH17K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH16K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH16S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXG16S1Degree Programme in Social Services
-
SXH16S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Sisältö
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Oppimateriaalit
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3. Myllyniemi, S. (toim). 2017. Katse tulevaisuudessa. Nuorisobarometri 2016. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2017/03/Nuorisobarometri_2016_WEB.pdf sivut 1 - 101
4. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
5. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
6. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2006 (tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS (vuoden 2006 painoksessa sivut 124-156). Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti on maanantaina 24.9. klo 14.00 - 16.30 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201 TAI perjantaina 30.11. klo 12.45 – 15.15 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on maanantaina 24.9. klo 14.00 - 16.30 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201 TAI perjantaina 30.11. klo 12.45 – 15.15 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op (135h)
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan ilmoittauduttava juuri tälle opintojaksolle!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti