Siirry suoraan sisältöön

Nuoruus elämänvaiheena (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ80-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Degree Programme in Social Services
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Annakaisa Oksava

Vastuuopettaja

Eija Raatikainen

Ryhmät

  • SXH17K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH17K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH16S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXG16S1
    Degree Programme in Social Services
  • SXH16S2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.

Sisältö

Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.

Oppimateriaalit

1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3. Myllyniemi, S. (toim). 2017. Katse tulevaisuudessa. Nuorisobarometri 2016. https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2017/03/Nuorisobarometri_2016_WEB.pdf sivut 1 - 101
4. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
5. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
6. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2006 (tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS (vuoden 2006 painoksessa sivut 124-156). Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti on maanantaina 24.9. klo 14.00 - 16.30 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201 TAI perjantaina 30.11. klo 12.45 – 15.15 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on maanantaina 24.9. klo 14.00 - 16.30 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201 TAI perjantaina 30.11. klo 12.45 – 15.15 Metropolian toimitiloissa osoitteessa Sofianlehdonkatu 5b, luokka S201.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op (135h)

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan ilmoittauduttava juuri tälle opintojaksolle!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti